Autovisie
Autovisie Nieuws 14 jun 2022
Leestijd: 3 minuten

Nissan streeft naar “minder dan 30.000 euro” voor elektrische Micra

Nissan geeft een vervolg aan de Nissan Micra, maar daarvoor gaat het nog sterker leunen op Renault dan het voor de huidige editie al deed. In 2024 of 2025 moet de hatchback komen. De elektrische versie moet voor minder dan 30 mille op de prijslijst komen te staan.

Dat geeft Guillaume Cartier, Nissan executive voor onder andere de Europese regio, aan. In gesprek met het gerenommeerde autovakblad Automotive News laat de topman zich uit over de toekomstige Nissan Micra. Het nieuwe model wordt, zoals bekend, een aangepaste Renault. De bodemsectie deelt de Japanse hatchback deels met onder andere de reeds aangekondigde Mégane, Scénic en 5, waarop ook de eigen Ariya staat. Voor de nieuwe Micra heeft de Franse divisie de ontwikkelingsleiding, al is de designafdeling van de Japanse autobouwer er nauwkeurig bij betrokken.

Nissan en Renault is samenwerking voor elektrische Micra

In gesprek met Automotive News verklaart Guillaume Cartier de keuze voor de samenwerking. “Toen ik het R&D-centrum van Renault bezocht, zag ik hun auto’s staan. Ik zag het platform en sommige leidinggevenden zeiden: Het zou geweldig zijn als we meer volume hebben. Ik reageerde meteen met: Oké, maar dat moet dan in Nissan gelabelde auto’s zitten. Na enig overleg hebben we besloten om voor de Micra-vervanger te gaan. Dat geeft ons de mogelijkheid om een ​​volledig elektrische compacte auto te hebben, die een groot deel van de markt beslaat, aangezien dat segment in sommige landen nog steeds goed is voor meer dan 20 procent van de totale markt. Alleen zijn we niet groot genoeg, maar als we met zijn tweeën zijn neemt het volume toe en dat levert een kostenvoordeel op.”

Nissan Micra 2017-2023

Guillaume Cartier geeft aan dat Nissan een instapmodel nodig heeft: “Vanuit marketing- en klantoogpunt geeft de Micra ook een andere toegang tot het merk, want je komt nu ook via een elektromodel binnen. Zonder de Micra is de Juke ons kleinste model”.

Klanten voor elektro-Micra

Op de vraag van Automotive News wat klanten van een kleine elektro-auto verwachten, zegt Guillaume Cartier: “Je hebt twee soorten klanten: de ene is een groenbewuste, early adopter die bereid is wat meer te betalen. De andere is een meer fiscaal conservatieve koper die gefocust is op de totale eigendomskosten van de auto.”

Renault-Nissan-Mitsubishi stoot Volkswagen van de troon

De nieuwe Micra is niet de enige coproductie van Nissan met Renault. Ook voor de volgende generatie worden de band steviger aangetrokken. De alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi stelt dat in 2025 rond de 50% van alle modellen wordt ontwikkeld volgens het moeder-zuster-principe. Dat betekent dat Renault voor de Europese markt het voortouw in de ontwikkeling van nieuwe modellen neemt.

Nissan Micra
Nissan Micra 2017-2023

De bouw van de Micra-opvolger zal eveneens door Renault worden uitgevoerd. De Fransen richten momenteel ‘ElectriCity’ in Frankrijk in voor de bouw van louter elektrische auto’s. In 2030 wil het concern sowieso alleen elektro-auto’s maken. Het ontwerp van de nieuweling is exclusief voor Nissan, dat de elektrisch aangedreven Micra-opvolger alleen in Europa gaat verkopen.

Exclusief voor Europa

De nieuwe Micra is niet de enige coproductie van Nissan met Renault. Ook voor de volgende generatie worden de band steviger aangetrokken. De alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi stelt dat in 2025 rond de 50% van alle modellen wordt ontwikkeld volgens het moeder-zuster-principe. Dat betekent dat Renault voor de Europese markt het voortouw in de ontwikkeling van nieuwe modellen neemt.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.