Autovisie
Autovisie Nieuws 18 feb 2021

Nu dan echt: de fonkelnieuwe Nissan Qashqai in vol ornaat

De vertraagde productiestart heeft Nissan in de afgelopen maanden doen besluiten om toch maar enkele tipjes van de fonkelnieuwe Qashqai-sluier te lichten. Nu is het dan tijd om de hele auto te laten zien. Dit is de volledig nieuwe generatie!

De Qashqai groeide weer een stukje in alle richtingen. Volgens de designafdeling was daar geen noodzaak voor, of je moet vinden dat de uitstraling van de SUV heel belangrijk is. Het is juist voor het ontwerp dat de maatvoering groeide. Met de 3 cm extra in de lengte, de 3,2 cm in de breedte en 2,5 cm in de hoogte heeft de designafdeling een stoere auto neergezet. Tenminste, dat vinden de ontwerpers zelf. Zij vinden dat de proporties van de SUV nu helemaal kloppen.

Nissan Qashqai

V-Motion grille voor de Qashqai

Feit is dat de nieuwste editie weer een designstapje verder zet dan de vorige twee edities. De eerste generatie van de Qashqai oogt zelfs heel belegen in vergelijking met deze nieuwkomer. Dat model had ook een andere taak. Die allereerste Qashqai was de voorloper van het C-crossover segment, een klasse die sindsdien enorm is gegroeid en vervolgens is vergroeid met de verschenen SUV’s. De Qashqai moet er nu direct als Nissan uitspringen. En dat lukt zeker. Hij heeft het laatste familiegezicht. De zogeheten V-Motion grille speelt een prominente rol. De chroomomlijsting van het ronde Nissan-wapen – nota bene zelf ook net gerestyled – domineert het front, de lichtunits zijn opgebouwd uit led-strips die in het verlengde van de V-omlijsting liggen. Dat zien we ook al op de Ariya.

Twee verschillende achterassen

De slanke lichtstrips kent de Qashqai ook aan de achterzijde, zij het iets voller. De designers hebben een relatief eenvoudig en ‘clean’ ontwerp neergezet. Over de gehele flank loopt een profiellijn, al is onderaan de deuren een stilistisch teken aangebracht. De wielkasten zijn extra geaccentueerd. Nissan zet de Qashqai nu op maximaal 20-inch grote wielen, wat de dynamiek van het ontwerp ten goede komt. Dat 20-inch schoeisel is niet voor alle types beschikbaar, want het is alleen te combineren met de vierwielaandrijving en de multilink-wielophanging. Standaard beschikt de voorwielaangedreven Qashqai over een torsieas-constructie met maximaal 19-inch grote lichtmetalen wielen.

CMF-C platform

De ontwerpafdeling tekende de koets op een voor Nissan nieuwe bodemsectie. Het platform luistert naar de naam CMF-C en komt voort uit de samenwerking met Renault, dat op dezelfde lay-out de productieversie van de Mégane Crossover ontwikkelt. Volgens de autobouwer is het een stuk lichter dan de vorige bodemsectie. Door onder andere de toepassing van een achterklep van composietmateriaal (-2,6 kg) en aluminium voor de deuren, het dak en voorschermen (-21 kg) te gebruiken, ligt het totaalgewicht van de koets liefst 60 kg lager dan voorheen.

Geëlektrificeerde aandrijflijnen

Dat het platform geschikt is voor geëlektrificeerde aandrijflijnen, mag duidelijk zijn. Daartoe staan in lengterichting de wielen 2,5 cm verder uit elkaar dan bij het vorige type. In de Qashqai beleeft ‘e-Power’ zijn debuut in Europa. In de aandrijflijn staat een elektromotor centraal. Die wordt gevoed door energie uit een batterij óf door een 1,5-liter benzinemotor. De elektromotor drijft onder alle omstandigheden de wielen aan. Naast de e-Power-krachtcentrale, die een systeemvermogen van 190 pk levert en maximaal 3 km zonder verbrandingsmotor kan rijden, komt de Qashqai met een 1,3-liter viercilinder in meerdere configuraties. Aan de basis staat een 140 pk/240 Nm-versie, met daarboven een 158 pk/260 Nm-variant. Laatstgenoemde is naast voorwielaandrijving ook met vierwielaandrijving (met 270 Nm iets krachtiger) leverbaar. Dan verandert Nissan ook direct de handgeschakelde zesbak in een automatische transmissie. Overigens is bij de verkoopstart alleen de 1,3-liter viercilinder beschikbaar.

Nissan Qashqai

Met extra airbag tussen de voorstoelen

Hoe het leveringsprogramma van de vijfpersoons Qashqai er uit komt te zien, is nog niet bekend. Dat geldt ook voor de aankleding van de crossover. Vast staat dat de 60 kg gewichtsreductie volledig teniet wordt gedaan door nieuwe systemen die de crossover rijk is. Nissan biedt al dan niet standaard de Qashqai aan met zaken als in-car Wifi voor maximaal zeven apparaten, een 9-inch touchscreen, 12,3-inch TFT-instrumentariumscherm, head-up display, poorten voor USB-A en USB-C, elektrisch bedienbare achterklep, LED-koplampen en Flexible Luggage Board System in de met 70 liter grotere bagageruimte.

Tegelijk is het ProPilot-systeem van een nieuwe generatie. Met navi-link kan de crossover binnen zijn rijstrook volledig tot stilstand komen en weer versnellen, wat ideaal voor filerijden is. Daarnaast past het systeem de snelheid automatisch aan de geldende maximum snelheid aan. Een automatisch remsysteem is eveneens mogelijk, net als het signaleren van andere weggebruikers in de zogenaamde dodehoek. Voor extra veiligheid zorgt een airbag tussen de voorstoelen, zoals een Toyota Yaris en een Hyundai Tucson die sinds kort ook hebben.

Productie in Engeland

Nissan start binnenkort de productie van de Qashqai. De crossover wordt net als zijn voorganger in Engeland gemaakt.