Nissan Qashqai e-power rijdt drie kilometer vol-elektrisch
Na het enorme succes in Japan rolt Nissan zijn e-power technologie ook in Europa uit. De fonkelnieuwe, alweer derde generatie Qashqai, krijgt de elektrische aandrijflijn als eerste. Andere types volgen spoedig.
E-power staat voor een hybride-aandrijflijn, maar anders dan bij bijvoorbeeld de Toyota Prius zorgt de elektromotor voor de overdracht van de trekkracht naar de voorste wielen. Een verbrandingsmotor is aanwezig, maar zorgt ervoor dat de trekkracht naar de elektromotor gaat. Chevrolet bijvoorbeeld had een dergelijk motorconcept eerder, dat naast in de Volt ook in de Opel Ampera werd toegepast.
Driecilinder met elektrokracht
Nissan kiest voor een 140 kW sterke elektromotor en een 1,5-liter driecilinder benzinemotor met 158 pk. De accu heeft een capaciteit van 2 kWh. Hoeveel brandstof de aandrijflijn consumeert is nog niet bekend. Dat geldt ook voor de CO2-uitstoot. Het merk verklapt al wel dat er hooguit twee tot drie kilometer puur op elektrokracht kan worden gereden. De Qashqai heeft weliswaar een EV-mode, maar die noemt Nissan de ‘stille’ modus. Die aanduiding komt voort uit het feit dat de tot MR15 DDT gedoopte verbrandingsmotor in die modus is uitgeschakeld en de mond is gesnoerd. Die EV-mode kan dus maar kortstondig worden geactiveerd, bijvoorbeeld wanneer je geruisloos je oprit af wilt rijden.
Productiecapaciteit
Nissan introduceerde de aandrijflijn in 2017 met de lancering van de Note e-power. De motorisering werd sindsdien alleen exclusief in Japan aangeboden. En met succes, want de complete productiecapaciteit van de aandrijflijn werd door de Japanse kopers opgeëist. Met de vernieuwde uitgave trekt Nissan nu ook naar Europa. Het merk stelt zelfs dat we hem ook in de Juke kunnen verwachten. Op welke termijn dat gebeurt, zegt de fabrikant nog niet. De Japanners kiezen er overigens voor om de techniek niet met de alliantiepartners te delen. Mocht Renault er interesse in hebben, dan mag het zich wel melden, zo laat de fabrikant weten. De Franse autobouwer richt zich voorlopig echter volledig op de eigen E-tech hybride-andrijflijn.
Leveringsprogramma
De nieuwe Qashqai komt niet alleen met de e-power aandrijflijn. Het andere beschikbare motorblok is een 1,3-liter driecilinder met een vermogen van 140 of 158 pk. De zwakste van het duo komt er alleen met tweewielaandrijving en een handgeschakelde zesbak. Voor de sterkste één-punt-drie vervangt Nissan de handbak desgewenst door een CVT, die met zowel twee- als vierwielaandrijving wordt gebouwd. Hoe het gamma er in Nederland uit komt te zien, is nog niet bekend. Een diesel komt er niet, want die is niet ontwikkeld.
Wanneer komt de nieuwe Qashqai?
Nissan maakt de fractioneel langere en bredere Qashqai in februari wereldkundig.
Lees ook:
Ook interessant
-
Ook auto’s hebben massaal last van obesitas
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!
-
Ronduit bizar! Alfa Romeo Milano krijgt plotseling andere naam
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe baby-Volvo: Volvo EX30
-
Met deze Google Maps-instelling bespaar je veel benzine
-
Hoe de Alfa Romeo Milano de Italiaanse wet overtreedt