We willen de Nissan Note Aura Nismo, maar komt-ie ook?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2F210817-01_007-1.jpg)
De Nissan Note kennen we in Europa als een degelijke maar alles behalve spannende hoge hatchback. De Japanners laten echter met de Nismo-versie van de Note een heel ander geluid horen.
Alhoewel, ‘ander geluid’, de sportieve versie van de mini MPV beschikt over de E-Power-aandrijflijn van Nissan. Je rijdt met dit model altijd op de elektromotor. De 1,2-liter driecilinder voorziet het accupakket van stroom.
Sportief doen met een 1,2-liter driecilinder
Het elektromotortje levert 134 pk en 300 Nm koppel. Dit is niet veel, maar de compacte Nissan Note weegt ‘slechts’ zo’n 1.200 kilogram. Het sportievere randje moet naar boven komen wanneer je Nismo-modus (een van de drie rij-instellingen) selecteert. Betere respons op het stroompedaal en snellere acceleratie is wat deze stand van de normale- en ecomodus moet onderscheiden.
Betere rijeigenschappen dan een normale Nissan Note
Nismo verandert dus weinig aan de prestaties van de auto, al zorgt het sportieve uiterlijk wel voor extra downforce. De 17 inch velgen, rode spiegelkappen en side skirts zullen weinig bijdragen aan de neerwaartse druk. Maar het diffusor-pakket en de aangepaste bumpers doen volgens Nissan Motorsport, met name op hoge snelheid, goed hun werk.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2F210817-01_011.jpg)
Nissan Motorsport ontwikkelde voor de Note Aura ook een unieke wielophanging. In combinatie met de extra downforce moet dit voor een betere wegligging zorgen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2F210817-01_017-1.jpg)
Het sportieve randje is ook doorgevoerd in het interieur. Zo zit je op Recaro kuipstoelen, zijn de stiksels in een contrasterende rode kleur en heb je zelfs een middenmarkering op je stuurwiel.
De Nissan Note Aura Nismo durft het water niet over
Hoewel zo’n sportieve maar toch relatief milieuvriendelijke en lichte hybride-Note best een aantrekkelijke aankoop kan zijn in BPM-land Nederland, wordt de Nissan enkel in Japan geleverd. Nissan Nederland laat aan Autovisie weten: “De e-Power techniek die ook in deze Note zit komt wel naar Europa. Volgend jaar vindt e-Power zijn weg naar de Qashqai en nieuwe X-trail.”(..) “Voor de Note zelf zijn geen plannen om die naar Europa te halen. In de EU ligt de focus voor Nissan meer op crossovers.” Hoeveel de Nissan Note Aura Nismo kost is nog niet bekendgemaakt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2F210817-01_010-1.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom je een Nissan Juke (niet) als occasion moet kopen
-
Zou jij ruim 1 miljoen euro over hebben voor een Nissan?
-
Waarom je op de Nissan Ariya nu ook opeens subsidie krijgt
-
Nissan kijkt af bij Porsche! Dit is hun 911 Dakar: de Safari Rally Z
-
Nee, de Nissan Hyper Force is géén superheldenteam!
-
Deze concept car heeft een lethargisch design, aldus Nissan
-
De toekomstige Nissan Micra als hot hatch!
-
Verboden vrucht: Nissan Skyline Nismo
-
Bijna perfecte cross-over met één nadeel! Zes maanden Nissan Qashqai E-Power
-
Waarom je de krachtigere Nissan Z Nismo als liefhebber niet wil
-
Hier kun je zien hoe Carlos Ghosn uit Japan ontsnapte
-
Succession is er niks bij! Nissan-topman bespioneerde operationeel directeur