De Nissan Leaf was vorig jaar de op twee na bestverkochte elektrische auto van Nederland. Een achilleshiel van het model is echter zijn relatief beperkte actieradius. Nissan heeft daar nu een oplossing voor. Op de Consumer Electronics Show onthulde het merk de Leaf E+.

Nissan Leaf


Die heeft dankzij een 62 kWh-batterij een geschatte actieradius van 385 kilometer. Ter vergelijking: de gewone Leaf moet het doen met een 40 kWh-accupakket en een WLTP-bereik van 270 kilometer. Volgens Nissan heeft de nieuwe batterij van de Leaf E+ flink meer cellen (288 in plaats van 192), een hogere energiedichtheid (plus 25 procent) en een stuk meer capaciteit (plus 55 procent).

Sterkere elektromotor

Dankzij een sterkere elektromotor is de Leaf E+ ook sneller. Nissan noemt geen acceleratiecijfers, maar we kunnen er gerust vanuit gaan dat er meer pep in de auto zit, want de 150 pk leverende elektromotor van het standaardexemplaar werd vervangen door eentje met 217 pk. Overigens zullen beide Leafs naast elkaar worden verkocht.

Levering start in juni

Tegelijkertijd met de introductie van de Leaf E+ voert Nissan wat wijzigingen door aan het model. Zo krijgt het infotainmentsysteem een groter scherm (8-inch) en is er een vernieuwde Nissan Connect EV-app. Wat de Leaf E+ gaat kosten, maakt Nissan in maart bekend. De levering van het nieuwe model start in juni.