Nissan wil op de Chinese markt in de slipstream van Volkswagen en General Motors komen en trekt omgerekend 9,1 miljard euro uit om een Top 3-positie op de Aziatische markt te veroveren. Het geld wordt grotendeels gestoken in een enorm productoffensief.

Infiniti QX80 - Autovisie.nlInfiniti QX80 - Autovisie.nl


General Motors (GM) en Volkswagen (VW) domineren al decennialang de Chinese automarkt. Het waren deze twee buitenlandse autoconcerns die vroegtijdig wiel op Chinees grondgebied zetten. De twee verkochten ieder zo’n vier miljoen voertuigen afgelopen jaar. Op geruime afstand volgden andere spelers, zoals Ford, Toyota, Honda en Nissan. Het viertal leverde volgens het autovakblad vorig jaar tussen de één tot twee miljoen auto’s in het land.

ZIE OOK: EXCLUSIEF BEZOEK AAN NISSAN HERITAGE COLLECTION

Grote jongens

Nissan, dat in China samenwerkt met het lokale Dongfeng, wil meegroeien met de grote jongens VW en GM. Ondanks dat ook de twee grote spelers zelf blijven investeren in hun aanwezigheid in China probeert Nissan de komende vijf jaar aansluiting te krijgen. Maar om net zoveel auto’s als VW en GM te verkopen, dat verwacht Nissan niet. De Japanners hebben de lat voor 2022 op 2,6 miljoen auto’s gelegd, 1,1 miljoen stuks meer dan in 2017. Maar toch, een aanzienlijke groei.

 


Venucia

De 9,1 miljard investering wordt verdeeld over verschillende projecten en merken. Voor het eigen label beoogt Nissan een verkoopstijging van een half miljoen voertuigen naar 1,6 miljoen eenheden. Tegelijkertijd moet de afzet van het luxemerk Infiniti van 100.000 naar 150.000 stuks toenemen. Het Chinese merk Venucia dient van 143.000 eenheden in 2017 door te stoten naar meer dan 400.000 eenheden in 2022.


EV

Onderdeel van het productoffensief is de lancering van twintig geëlektrificeerde modellen. De EV’s zullen zowel onder Nissan-label als onder Infiniti- en Venucia-naam worden gevoerd. Drie daarvan zijn budgetmodellen, die Venucia onder zijn hoede krijgt. Het concern leverde afgelopen jaar binnen de joint-venture met Dongfeng zo’n 22.000 EV’s. De verwachte afzet van zowel EV’s als (plug-in) hybrids moet de komende vijf jaar stijgen tot 700.000 stuks in 2022.