Nissan geeft toe dat het met uitstootwaarden heeft gerommeld. De verhalen gaan al langer, maar nu is het bevestigd. Inspecteurs in Nissan-fabrieken hebben bij interne metingen de uitkomsten vervalst.


Inspecteurs voerden steekproeven uit bij auto's die van de band liepen in verschillende Japanse Nissan-fabrieken. Als ze daarbij ongewenste waarden maten, dan pasten ze die aan. Het gaat hoogstwaarschijnlijk niet om veel Nissans die voor Europa bestemd waren, want de meeste daarvan worden in het Engelse Sunderland gebouwd.

Excuses aangeboden

Nissan heeft officieel zijn excuses aangeboden voor de zaak. De fabrikant bevestigt dus dat uitstootmetingen vervalst zijn en benadrukt dat het werkt aan interne procedures die de kans op dit soort incidenten moeten minimaliseren. Nissan geeft toe dat dit soort frauduleuze praktijken al sinds 1979 plaatsvinden.

Gezichtsverlies

In tegenstelling tot het schandaal bij Volkswagen heeft de uitstootfraude bij Nissan weinig te maken met commercieel gewin, maar met de cultuur van gezichtsverlies en extreme loyaliteit aan het bedrijf. Medewerkers frauderen om maar niet te hoeven toegeven dat er fouten zijn gemaakt. De Japanse staalgigant Kobe Steel had bijvoorbeeld eerder dit jaar te maken met eenzelfde soort schandaal.