Nissan Ariya valt best verkochte EV’s aan
Na meer dan twee jaar wachten, mochten we eindelijk achter het stuur kruipen van de Nissan Ariya. Is de volledig elektrische SUV het wachten waard geweest?
De eerste zes ronden
We delen hier de allereerste rijindrukken, maar wel even de bijsluiter voor deze eerste test. We konden slechts zes ronden rijden over een met pylonen uitgezet parcours op het circuit van Jarama nabij Madrid. De echte introductie en dus de volledige test volgen nog.
We stellen hem nog een keer kort voor, ondanks het feit dat we al veel over de Ariya hebben geschreven. Hij deelt zijn platform en de meeste techniek met de Megane E-Tech Electric, alleen heeft deze Ariya minimaal een accupakket van 63 kWh of 87 kWh. Het bereik is volgens de WLTP meetmethode minimaal 360 km en maximaal 500 km. De maximale laadsnelheid is 130 kW. Geen recordwaarden, maar wel allemaal min of meer segmentconform.
Past tussen de verkooptoppers
Want deze Ariya is representatief voor de gemiddelde elektrische personenauto die ook de particulier steeds meer trekt. Zijn vanafprijs van dik 47 mille ligt weliswaar boven de subsidiegrens maar als je weet dat gemiddelde prijs van de elektrische auto inmiddels 51.000 is euro volgens de laatste BOVAG-RAI-informatie, dan zit hij goed in de buurt. Ook qua formaat past hij goed tussen de verkooptoppers als de Skoda Enyaq iV, Kia Niro EV en de Volkswagen ID.4. Want deze Ariya is 4,60 meter lang, 1,85 meter breed en 1,66 meter hoog. Zijn wielbasis is flink, want de afstand tussen voor- en achteras is 2,78 meter.
Moderne cabine
Aan boord zit je vooral voorin ruim in een moderne cabine met een mooie vlakke wagenvloer. Dat opgeruimde strakke interieur is bovendien van een hoge bouwkwaliteit. Achterin zit je ook voldoende ruim en ook kan er voldoende bagageruimte mee. Ook met uitrusting is compleet met alle gebruikelijke veiligheidsvoorzieningen en hier dan nog meer. Wil je weten wat er allemaal op aan en zit, lees dan dit artikel.
Proefexamen
Rijden doet de Ariya voor zover we dat nu konden proberen goed. Met voldoende precisie en stuurgevoel bleven de pylonen en de dynamische kwaliteiten overeind tijdens bij dit eerste proefexamen. Wil je meer weten lees dan Autovisie magazine, koop het of abonneer je hier nu.
Lees ook:
Ook interessant
-
Hier krijg je bijna 20.000 dollar korting op een nieuwe Tesla Model 3
-
Dit is de 10 duurste en goedkoopste gemeentes om jouw elektrische auto op te laden
-
Uit cijfers blijkt deze tweedehands auto de perfecte occasion te zijn
-
Benzine wordt in 2024 misschien niet nóg duurder
-
Opvallend: tweedehands dieselauto’s plots populairder dan elektrische occasions
-
Wordt deze Volvo EX30 de bestverkochte auto van 2024?
-
Duik in de prijslijst: de BMW XM – lekker fout?
-
Dit rijdende paasei kun je binnenkort in Nederland tegenkomen
-
Zo bizar veel belasting betaal jij vanaf 2026 voor een elektrische auto
-
Twintig jaar Bentley Continental GT: De bruut en de troonopvolger
-
Deze 3 betrouwbare occasions koop je voor het geld van een Apple Vision Pro
-
Zie hoe deze Tesla alle elektrische auto’s het nakijken geeft op de Nürburgring