Nissan Ariya valt best verkochte EV’s aan
Na meer dan twee jaar wachten, mochten we eindelijk achter het stuur kruipen van de Nissan Ariya. Is de volledig elektrische SUV het wachten waard geweest?
De eerste zes ronden
We delen hier de allereerste rijindrukken, maar wel even de bijsluiter voor deze eerste test. We konden slechts zes ronden rijden over een met pylonen uitgezet parcours op het circuit van Jarama nabij Madrid. De echte introductie en dus de volledige test volgen nog.
We stellen hem nog een keer kort voor, ondanks het feit dat we al veel over de Ariya hebben geschreven. Hij deelt zijn platform en de meeste techniek met de Megane E-Tech Electric, alleen heeft deze Ariya minimaal een accupakket van 63 kWh of 87 kWh. Het bereik is volgens de WLTP meetmethode minimaal 360 km en maximaal 500 km. De maximale laadsnelheid is 130 kW. Geen recordwaarden, maar wel allemaal min of meer segmentconform.
Past tussen de verkooptoppers
Want deze Ariya is representatief voor de gemiddelde elektrische personenauto die ook de particulier steeds meer trekt. Zijn vanafprijs van dik 47 mille ligt weliswaar boven de subsidiegren,s maar als je weet dat gemiddelde prijs van de elektrische auto inmiddels 51.000 is euro volgens de laatste BOVAG-RAI-informatie, dan zit hij goed in de buurt. Ook qua formaat past hij goed tussen de verkooptoppers als de Skoda Enyaq iV, Kia Niro EV en de Volkswagen ID.4. Want deze Ariya is 4,60 meter lang, 1,85 meter breed en 1,66 meter hoog. Zijn wielbasis is flink, want de afstand tussen voor- en achteras is 2,78 meter.
Moderne cabine
Aan boord zit je vooral voorin ruim in een moderne cabine met een mooie vlakke wagenvloer. Dat opgeruimde strakke interieur is bovendien van een hoge bouwkwaliteit. Achterin zit je ook voldoende ruim en ook kan er voldoende bagageruimte mee. Ook met uitrusting is compleet met alle gebruikelijke veiligheidsvoorzieningen en hier dan nog meer. Wil je weten wat er allemaal op aan en zit, lees dan dit artikel.
Proefexamen
Rijden doet de Ariya voor zover we dat nu konden proberen goed. Met voldoende precisie en stuurgevoel bleven de pylonen en de dynamische kwaliteiten overeind tijdens bij dit eerste proefexamen. Wil je meer weten lees dan Autovisie magazine, koop het of abonneer je hier nu.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lucid heeft weer pech, verlaagt productieaantallen
-
Volkswagen Passat W8: leasebak met Bugatti-bloed
-
Je kan bieden op Paul Walker’s 1973 Porsche 911 Carrera RS 2.7
-
Komt er eindelijk weer een Opel Astra hot hatch?
-
Geen traditionele opvolger DS Automobiles
-
Deze Porsche 993 is een fabelachtige restomod
-
Autovisie Kennisquiz: automerken en hun oorsprong
-
Uw Garage: Mercedes-Benz SL 280 (R107), een dame met smaak
-
Dit is de originele Porsche 911 Sport Classic | Sjoerds Weetjes 306
-
De Porsche Cayenne Cabrio kwam er (gelukkig) nooit
-
Audi RS6 neemt afscheid van ‘ouderwetse techniek’
-
Kia en Hyundai slachtoffer van criminele TikTok-trend