Na Duitsers hoeven ook Nederlanders deze EV niet meer op te laden

Het Chinese Nio is inmiddels aangekomen op ons continent en begint over niet al te lange tijd met het uitleveren van de eerste auto’s. Na Noorwegen en Duitsland is Nederland in de nabije toekomst ook aan de beurt. Waarschijnlijk.

Waarschijnlijk, omdat Nio nog niet officieel heeft aangekondigd naar Nederland te komen. Het Chinese merk, dat de afgelopen jaren in het thuisland flink aan de weg heeft getimmerd, start de komende weken in het EV-vriendelijke Noorwegen. Dat doet het met de ES8: een volledig elektrische en grote SUV met een 100 kWh-batterij.

BMW of Mercedes-Benz

Volgend jaar presenteert het merk een tweede elektromodel in Europa. Het betreft de ET7: een elektrische premium sedan die moet concurreren met de Tesla Model S. Al zegt de fabrikant zelf liever dat het mikt op klanten die nu in auto’s van BMW of Mercedes-Benz rijden. Die ET7 moet medio 2022 leverbaar zijn in Duitsland.

Goed, een Chinese autofabrikant die naar Europa komt hebben we al vaker gezien. En gaan we nog vaker zien. Wat is er dan zo bijzonder aan Nio? De autofabrikant heeft een unieke kijk op de manier waarop het met accu’s en laden omgaat. Waar alle fabrikanten kiezen om gebruik te maken van het steeds groter wordende netwerk van snelladers, heeft Nio een ander plan. In China heeft het namelijk al een groot aantal ‘swapping stations’ gebouwd. Plekken waar je je auto in kunt rijden, waarna een aantal robots in zo’n drie minuten de accu uit jouw auto vervangen door een reeds opgeladen exemplaar.

Noorwegen

Dat systeem van ‘wisselstations’, om ‘t maar even bij Nederlands te houden, brengt het ook naar Europa. Eerst naar Noorwegen, dan ook naar de rest van Europa. Verwacht echter niet dat je straks op elke straathoek zo’n station zult vinden: volgens Nio is het systeem van wisselstations complementair aan dat van de snelladers. Nio-eigenaren kunnen gewoon gebruikmaken van snellaadstations, maar willen ze een keer sneller hun accu wisselen, dan rijden ze naar een nabijgelegen wisselstation in de regio.

Nio ES8.

Dat is niet alleen manier om snel een volle batterij te verkrijgen, ook om de accucapaciteit van de auto te verhogen. De ET7 heeft bijvoorbeeld standaard een 70 kWh-batterij, maar optioneel ook een exemplaar met een capaciteit van 100 kWh. Staan er in een bepaalde maand langere ritten op de planning, dan is zo’n groter exemplaar immers wel handig. Omdat Nio gaat werken met een abonnementsvorm voor accu’s, worden de kosten voor die grotere (of kleinere batterij) per maand verrekend.

Volledig elektrisch, maar laden hoeft niet meer met de Nio ET7

Wanneer komt Nio naar Nederland?

Nio heeft dus nog niet officieel gezegd dat het naar Nederland komt, maar dat lijkt wel zeker. Autovisie was een paar weken geleden bij het bedrijf op bezoek om de ET7 te leren kennen. Volgens het personeel van Nio was onze aanwezigheid een flinke hint naar de Europese plannen van het bedrijf. Verwacht weinig voor 2022, maar de kans is groot dat de Chinese fabrikant in 2023 de eerste faciliteiten in ons land opent.

Reageer op artikel:
Na Duitsers hoeven ook Nederlanders deze EV niet meer op te laden
Sluiten