Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 20 dec 2021
Leestijd: 3 minuten

Deze Tesla Model 3-rivaal hoef je niet op te laden

De Tesla Model 3 is nog altijd een van de beste elektrosedans op de markt, maar de Amerikaanse EV krijgt steeds meer concurrentie. Vanuit China bijvoorbeeld. Dit is de Nio ET5.

Het is goed mogelijk dat je Nio al kent, want de fabrikant timmert de laatste tijd hard aan de weg. De Chinese autobouwer gooit in eigen land redelijk hoge ogen met elektrische modellen en een infrastructuur van zogenaamde ‘swapping stations’, plekken waar je jouw lege batterij in een paar minuten kunt wisselen voor een opgeladen exemplaar. Volgend jaar komt de fabrikant ook naar Europa. Niet alleen met een grote SUV en sedan, ook met een relatief compacte EV die het op moet nemen tegen bijvoorbeeld de Tesla Model 3 en Polestar 2.

Diffuser en voorspoiler

Hij heet de ET5, en is optisch gezien duidelijk het broertje van de ET7, een grote sedan waarmee Nio de aanval op bijvoorbeeld de Model S wil inzetten. Deze ET5 is het compactere en sportievere broertje. Dat komt tot uiting in het koetswerk. Denk aan een diffuser, een voorspoiler en een duidelijke heuplijn die de auto een dynamisch uiterlijk geeft.

De Chinese autobouwer deelt momenteel de informatie over één aandrijflijn. Op de vooras plaatst men een 150 kW sterke elektro-unit, het exemplaar op de achteras levert 210 kW. Nio telt die twee bij elkaar op en meldt dus dat de ET5 een vermogen van maar liefst 360 kW, oftewel 480 pk. Een sprint naar 100 km/h is in 4,3 seconden geklaard. Wie dan weer tot stilstand wil komen, heeft met dank aan remmen met vier zuigers 33,9 meters nodig. Weet je dat ook alvast.

Batterijpakket Nio ET5

Wel deelt Nio alvast dat er drie verschillende batterijpakketten komen. De standaard variant heeft een exemplaar met 75 kWh, goed voor 550 kilometer volgens de Chinese CLTC-cyclus. Daarboven staat een 100 kWh-pakket, goed voor een bereik van ruim 700 kilometer. Op termijn verschijnt er nog een 150 kWh-pakket, waarmee de ET5 meer dan 1000 kilometer zou moeten kunnen rijden. Wie daarna moet laden, kan uiteraard naar een snellader. Of je kunt de batterij van je ET5 laten ‘swappen’, mits er in de toekomst zo’n station binnen handbereik is. Europese plannen voor zo’n infrastructuur heeft Nio wel, zo vertellen we je in deze video.

Na Duitsers hoeven ook Nederlanders deze EV niet meer op te laden

In het interieur van de Nio ET5 heersen digitale schermen. Midden op het dashboard prijkt een verticaal geplaatst exemplaar, met een grootte van 12,8-inch. Iets kleiner dan het verticaal geplaatste scherm in een Model 3 dus, want dat meet 15-inch. Wel heeft de bestuurder zijn eigen digitale instrumentarium en dat ontbreekt in de Tesla. Verder is het binnenwerk zeer minimalistisch van opzet, al prijkt er wel een soort glazen bol op de top van het dashboard. Dat is Nomi, de rij-assistent van Nio die je in de gaten houdt.

Prijs Nio ET5

De Nio ET7 komt in september 2022 op de markt. De Chinese welteverstaan, dus het is nog onduidelijk wanneer deze elektrosedan naar Europa komt. Zoals we je al eerder vertelden, start Nio volgend jaar zomer in Noorwegen en Duitsland met de grotere ET7. Op termijn zal het dan ook deze ET5 gaan aanbieden. De fabrikant heeft nog niet officieel aangekondigd zaken te gaan doen in Nederland, maar ga er vanuit dat dat gaat gebeuren. De vanafprijs voor de ET5 bedraagt in China overigens omgerekend zo’n 48.000 euro.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.