In de hete hatchback-markt is de concurrentie hard. Technologische ontwikkelingen zoals Drift Mode en vierwielsturing vinden steeds vaker hun weg naar de krachtige karretjes. Toch vindt VW het niet nodig om de nieuwe Volkswagen Golf R ermee aan te kleden.

Volkswagen Golf R


In de wereld van de hot hatch gaat het allang niet meer om alleen vermogen. Zeker niet nu ze rond de 400 pk-grens hangen. De aandacht gaat nu vooral uit naar dingen die het rijgedrag of het plezier verbeteren. Zo heeft Ford de Focus RS met een driftmodus uitgerust en heeft Renault de Megane RS meesturende achterwielen gegeven. Toch denkt Jost Capito, hoofd van Volkswagen R divisie, dat al die dingen niet nodig zijn op de aankomende Volkswagen Golf R.

Overbodig

In een interview vertelt Capito dat de Drift Mode op de Focus RS werkt met de specifieke aandrijving van deze auto. Om die reden is het ook niet geschikt voor de Golf R. Ook de meesturende achterwielen van de Megane RS zijn niets voor de Golf. Capito vindt dat systeem simpelweg overbodig voor een auto zo groot als de Golf.

Capito ging vervolgens verder met dingen afschieten. Zo komt er geen enkele vorm van elektrische aandrijving in de Golf R. Ook blijft de hot hatch rond de 300 pk hangen, want meer vermogen uit de vierpitter halen zou de prijs van de auto te ver opdrijven. Het doel is om de prijs van de R onder de €50.000 in Duitsland te houden. Daarnaast zouden klanten ook niet bereid zijn om meer te betalen voor de extra paardenkrachten.

Krachtiger

De huidige Golf R heeft een tweeliter turboblok dat goed is voor precies 300 pk. Daarmee kan hij in minder dan vijf seconden op de honderd kilometer per uur zitten. De nieuwe versie zal hoogstwaarschijnlijk een tikkeltje krachtiger worden. Voor nu is het nog even wachten op de nieuwe Golf. Over enkele maanden zullen de Duitsers de nieuwe hatchback aankondigen. Even daarna zal de R ook komen.