In navolging van de Skoda Citigo en de Seat Mii Electric, komt nu ook Volkswagen over de brug met hun nieuwe Volkswagen e-Up. Maar naast alle verbeteringen verlaagt het merk ook nog eens de prijs.

Volkswagen e-Up


De Volkswagen e-Up was niet echt heel aantrekkelijk door zijn hoge vanafprijs van 25.520 en zijn gelimiteerde bereik van 133 kilometer. Een echt alternatief voor een up met een verbrandingsmotor was het dus niet echt. Maar daar moet verandering in komen met de nieuwe e-Up. Volkswagen maakt deze namelijk goedkoper dan het vorige model en geeft hem tegelijk bijna twee keer zoveel bereik.

Een uurtje

De nieuwe e-Up wordt op de IAA in Frankfurt gepresenteerd. En hoewel VW nog geen afbeeldingen van de auto vrijgeeft, laten de Duitsers al wel alle belangrijke informatie los. Zo is het gedaan met het 18,7 kWh-accupakket, want de technici uit Wolfsburg kregen het voor elkaar om een accupakket van 32,3 kWh in de e-Up te proppen. Daarmee gaat het bereik naar 260 kilometer. Ook het opladen gaat redelijk snel: tot 80% laden kost ongeveer een uurtje met een snelheid van 40 kW. Topsnelheid van het karretje ligt op 130 kilometer per uur.

Het mooiste aan dit alles is dat de Duitsers het verbeterde stadswagentje een aanzienlijk lagere prijs meegeven. Vooralsnog communiceert VW alleen de Duitse prijs, deze komt neer op € 21.975. Maar hij zou zomaar nog lager kunnen uitvallen voor de Nederlandse markt. Dit was namelijk bij het vorige model ook al zo. Toen kostte een e-up in Duitsland € 26.900 en moest er in Nederland € 25.520 overhandig worden bij de dealer.

Volkswagen ID.3

Het is niet heel vreemd dat Volkswagen de prijs van de e-Up verlaagt. De Wolfsburgers komen al snel met de volledig elektrische ID.3 waarvan het basismodel € 30.000 gaat kosten. De prijzen van de e-up en de ID.3 zouden in dat geval veel te dicht bij elkaar komen te liggen. Overigens kunnen we de vernieuwde e-Up vanaf begin 2020 al op de markt verwachten. De eerste ID.3 kunnen we pas ergens in de zomer van dat jaar op straat tegenkomen.

Volkswagen ID.3