Nieuwe turbotechniek voor Volvo S90 en V90 D5
Volvo tapt letterlijk met de D5 dieselmotor van de Volvo S90 en V90 uit een ander vaatje dan Audi om met een nieuwe techniek het laatste restje turbotraagheid te elimineren.
Power Pulse
De nieuwe Volvo S90 en V90 introduceren een nieuwe techniek, die Volvo PowerPulse noemt. Het systeem dat het laatste beetje turbotraagheid van de D5 turbodiesel moet elimineren werkt met een drukvat. Dat vaatje zit in de motorruimte, kan maximaal twee liter lucht onder druk opslaan en wordt gebruikt om de turbo aan te jagen bij lage toerentallen vanaf stationair toerental.
Voordeliger dan 48V
De turbo wordt normaal aangedreven door de uitlaatgassen maar bij hele lage toerentallen hebben die nog onvoldoende kracht. Op die momenten perst men de lucht uit het drukvat in het uitlaatspruitstuk en zo komt de turbo dan eerder op toeren. Het systeem zorgt er met inlaatlucht voor dat het vat continue gevuld blijft. De Volvo-technici waaronder Michael Fleiss, vicepresident powertrain engineering, vertelden bij de introductie van S90 en V90 dat deze techniek efficiënt is, aan een 12 volts systeem genoeg heeft en ongeveer een derde kost van het duurdere 48 volts systeem dat Audi gebruikt.
BEKIJK OOK: AUTOVISIE VLOG EERSTE TESTNOTIES VOLVO V90
Voorlopig alleen topmodellen
Het systeem van Audi werkt zonder een drukvat maar met een elektrische compressor. Volvo past het PowerPulse systeem voorlopig alleen toe op de D5 en niet op de goedkopere D4 en D3 want hoe voordelig dit systeem ook is, gratis is het niet en daarom voorlopig voorbehouden aan de duurdere dieselmodellen dus.
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW E15? Deze creatie wil je hebben in je mancave
-
Chrysler zet elektrische cross-over in de ijskast. Is dit het einde?
-
Video: monteur crasht prijzige Ferrari F40 tijdens testrit
-
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom
-
Snik! De 634 pk sterke B8 GT zal de allerlaatste échte Alpina zijn
-
Volkswagen ID.7 haalt 941 kilometer range, maar daar heeft niemand wat aan
-
Chinees? Welnee, de betaalbaarste Polestar komt gewoon uit Europa
-
Hè hè! Toyota heeft eindelijk door dat bZ4X een slechte naam is
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 5)
-
De beste 9 Europese SUV’s: stijl, prestaties en veelzijdigheid
-
Deze Volkswagen had eigenlijk een Cupra willen zijn
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 4)