Volvo tapt letterlijk met de D5 dieselmotor van de Volvo S90 en V90 uit een ander vaatje dan Audi om met een nieuwe techniek het laatste restje turbotraagheid te elimineren.

Volvo S90 Official 006Volvo S90 Official 006


Power Pulse

De nieuwe Volvo S90 en V90 introduceren een nieuwe techniek, die Volvo PowerPulse noemt. Het systeem dat het laatste beetje turbotraagheid van de D5 turbodiesel moet elimineren werkt met een drukvat. Dat vaatje zit in de motorruimte, kan maximaal twee liter lucht onder druk opslaan en wordt gebruikt om de turbo aan te jagen bij lage toerentallen vanaf stationair toerental.

Ook de Volvo XC90 krijgt PowerPulseOok de Volvo XC90 krijgt PowerPulse


Ook de Volvo XC90 krijgt PowerPulse

Voordeliger dan 48V

De turbo wordt normaal aangedreven door de uitlaatgassen maar bij hele lage toerentallen hebben die nog onvoldoende kracht. Op die momenten perst men de lucht uit het drukvat in het uitlaatspruitstuk en zo komt de turbo dan eerder op toeren. Het systeem zorgt er met inlaatlucht voor dat het vat continue gevuld blijft. De Volvo-technici waaronder Michael Fleiss, vicepresident powertrain engineering, vertelden bij de introductie van S90 en V90 dat deze techniek efficiënt is, aan een 12 volts systeem genoeg heeft en ongeveer een derde kost van het duurdere 48 volts systeem dat Audi gebruikt.

BEKIJK OOK: AUTOVISIE VLOG EERSTE TESTNOTIES VOLVO V90

Voorlopig alleen topmodellen

Het systeem van Audi werkt zonder een drukvat maar met een elektrische compressor. Volvo past het PowerPulse systeem voorlopig alleen toe op de D5 en niet op de goedkopere D4 en D3 want hoe voordelig dit systeem ook is, gratis is het niet en daarom voorlopig voorbehouden aan de duurdere dieselmodellen dus.