Daar is hij dan eindelijk, de gloednieuwe Toyota Supra. Nu ja, soort van... Op de Autosalon van Genève heeft Toyota het doek getrokken van de GR Supra Racing Concept. Voor de straatversie zul je nog even geduld moeten hebben.


Concept

Een enorme achtervleugel, een voorspoiler van composietmateriaal en lichtgewicht BBS-wielen met een centrale moer. Nee, de nieuwe Toyota Supra is niet meteen onder handen genomen door een tuner, je kijkt hier naar de GR Supra Racing Concept. Met de Concept wil Toyota aan de ene kant terugblikken op de racegeschiedenis van de Supra (enorme successen in de Japanse Super GT-klasse), maar ook laten zien dat het merk in staat is om serieuze racewagens te bouwen.

Lichtgewicht

Overigens is niet alleen de voorspoiler gemaakt van lichtgewicht composietmateriaal. Toyota heeft vrijwel alle losse delen van het materiaal gemaakt. De motorkap, de hele neus, de achterbumper, de achtervleugel en de spiegels, allemaal zijn ze extra licht. Daar zijn ze niet gestopt, want ook het glas van de portierruiten en de voorruit is vervangen door lichter kunststof. Verder is de auto van binnen helemaal gestript en is er vervolgens een grote rolkooi in geplaatst, samen met twee kuipstoelen en de deurpanelen zijn vervangen door exemplaren van koolstofvezel.

Wachten

Natuurlijk hadden we gehoopt dat we op de Autosalon van Genève eindelijk oog in oog zouden kunnen staan met de nieuwe Toyota Supra. Toch maakt deze GR Supra Racing Concept met al zijn spektakel veel goed. Denk bovendien alle spoilers weg en je ziet toch in hoofdlijnen de nieuwe sportwagen van Toyota voor je. Zeker van de zijkant is de lijn van de straatversie duidelijk te zien.

Cijfers

Onlangs publiceerde het Japanse autoblad enkele gegevens van de nieuwe Supra. Zo zou de auto een 3,0 liter zes-in-lijn krijgen met 340 pk en 450 Nm, die gekoppeld wordt aan een achttrapsautomaat van ZF. Die motor en versnellingsbak kennen we inmiddels uit meerdere BMW-producten en moet ook in de nieuwe BMW Z4 geleverd gaan worden, de auto waarmee de nieuwe Supra zijn platform deelt. Ook zou hij 4,38 meter lang moeten worden, 1,85 meter breed en 1,29 meter hoog. Daarmee is hij korter, breder en iets hoger dan de vorige Supra. Overigens wordt hij met 1496 kilogram ook zo'n 14 kilogram lichter dan de lichtste Supra van die tijd.

Goed, nog even geduld dus, maar hier heb je in elk geval veel beeld van de raceversie: