Geen vleugeldeuren dit keer... De Tesla Model Y is er om aantallen te schrijven. Topman Elon Musk denkt dat het nieuwe model qua verkopen beter gaat scoren dan de Model S, Model X en Model 3 samen. En daar zou hij best eens gelijk in kunnen hebben.


De SUV/cross-overgekte lijkt nog lang niet op zijn retour te zijn. Dus is de introductie van de Model Y een slimme. Wie bij de presentatie vannacht wachtte op allerlei Tesla-gekkigheid, kwam bedrogen uit. De Model Y is een vrij conservatief gestileerde hoogwatervariant van de Model 3. Beide modellen delen zelfs hun interieur, met dat verschil dat de Model Y leverbaar is met een derde zitrij.

In 2021 in Europa

Er komen vier uitvoeringen op de markt: een Standard Range (370 kilometer), Long Range (480 kilometer), Dual Motor AWD (450 kilometer) en Performance (450 kilometer). Daarbij is de grap natuurlijk weer dat de instapper pas over twee jaar leverbaar wordt. De andere varianten zouden in de herfst van 2020 geïntroduceerd moeten worden. In de Verenigde Staten wel te verstaan. Europa moet we wachten tot 2021.


Duurt dus nog wel twee jaar voordat de eerste Model Y's in de Rotterdamse haven aan land worden gezet, maar de Nederlandse prijzen zijn al bekend. De Model Y Long Range is er vanaf 56.000 euro, de Dual Motor AWD vanaf 60.000 euro en de Performance - die in 3,5 seconden van stilstand naar 100 km/h gaat - vanaf 69.000 euro.

Concurrentie

Tesla zal ongetwijfeld duizend reserveringen voor de Model Y ontvangen, maar succes is mogelijk geen uitgemaakte zaak. De opgehoogde Model 3 stapt in een segment waar over een jaar al een aantal andere modellen in actief zullen zijn, zoals natuurlijk de Audi e-Tron, Jaguar I-Pace en Mercedes-Benz EQC.