Autovisie
Autovisie Nieuws 8 mrt 2018
Leestijd: 2 minuten

Nieuwe RUF SCR is hightech en old school

Een klassiek uiterlijk, gevuld met de modernste techniek. De RUF SCR ziet er misschien uit als een oude Porsche 911, maar de schijn bedriegt.

RUF SCR

Het Duitse RUF mag dan groot zijn geworden met het aanpassen van Porsches, deze RUF SCR is toch echt een volledig eigen creatie. Natuurlijk zijn er wel de nodige overeenkomsten tussen de auto’s, want niet alleen lijkt deze SCR op de 911, hij deelt ook het belangrijkste technische kenmerk van die auto: een boxermotor die achter de achterwielen hangt.

Hightech

RUF heeft er alles aan gedaan om het gewicht zo laag mogelijk te houden. De auto heeft dan ook een monocoque van koolstofvezel en ook de carrosserie is van het lichtgewicht materiaal gemaakt. Ondanks dat koolstofvezel een behoorlijk sterk materiaal is, heeft RUF er toch voor gekozen om de carrosserie ook nog eens te verstevigen met een rolkooi, die in het chassis verwerkt zit. Voor de aandrijving zorgt een atmosferische 4,0 liter zescilinder boxermotor. Het blok laat zijn maximumvermogen van 510 pk pas vrij bij 8270 toeren. Het maximumkoppel van 470 Nm komt al eerder vrij, bij 5760 toeren. De wielophanging is weer afkomstig uit de racerij, want net als veel racewagens heeft de RUF SCR push-rod ophanging.

Old school

Geen automatische versnellingsbak met dubbele koppeling, geen vierwielaandrijving en ook geen wilde spoilers en actieve aerodynamica. De RUF SCR stuurt alle 510 pk’s via een handgeschakelde zesbak naar de achtwielen. Door alle lichtgewicht materialen heeft de auto ook een gewicht waar de meeste supersportwagens jaloers op zijn: 1250 kilogram. Daarmee is hij bijna 200 kilogram lichter dan een Porsche 911 GT3, om maar even een voorbeeld te noemen. Sprintcijfers heeft RUF nog niet bekendgemaakt, maar reken op een 0-100 km/h van minder dan vier tellen. Wel laat RUF topsnelheid weten: 320 km/h. Voor de prijs moeten we nog even geduld hebben, maar wij zouden niet verbaasd opkijken als hij drie keer de prijs van een 911 GT3 moet opbrengen. Zo’n 700.000 euro dus.

Irish Grün

Voor de kleurkeuze heeft RUF zich laten inspireren door de miljoenste Porsche 911. Die auto was weer een eerbetoon aan de eerste 911 van Ferdinand Porsche zelf. De grote baas liet zijn auto in 1964 in Irish Grün spuiten, een kleur die voor die tijd niet geleverd werd. Vorig jaar mocht Autovisie rijden met de miljoenste 911, de video zie je hieronder:

 

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.