Renault geeft de nieuwe generatie Clio in twee stappen vrij. Eerst maakt de Franse autobouwer het interieur wereldkundig. Pas daarna volgen de exterieurfoto's van de vijfdeurs B-segment hatchback. Het interieur is er in ieder geval in alle opzichten op vooruitgegaan.

Smart Cockpit

Renault werkt het interieur van de nieuwe Clio naar eigen zeggen af met zachtere materialen voor het dashboard, de deurpanelen en de omlijsting van de middenconsole. Ook de gebruikte stoffen moeten van een hoger niveau zijn. Direct in het oog springt de nieuwe Smart Cockpit met een fors 9,3-inch touchscreen. Dit verticaal geplaatste en licht gebogen scherm is geïnspireerd op dat van de Espace, stelt Renault. Het display geeft toegang tot diverse systemen, zoals navigatie, radio, media, telefoon, apps, rij-informatie, instellingen en meer.


Digitaal instrumentarium

Het instrumentarium van de nieuwe Clio is volledig digitaal. Geen analoge meters meer dus. Het TFT-scherm is 7,0- tot 10,0-inch in diameter en heeft diverse weergaven. Het 10-inchscherm kan ook de navigatiekaart weergeven. Het stuurwiel kreeg een compleet nieuw design, waarbij op elke stuurhelft diverse knoppen zijn ondergebracht. Aan de linkerkant bedien je onder meer de cruise control en aan de rechterzijde de audio-instellingen. In de bergruimte in het onderste deel van de middenconsole is een inductielader geplaatst voor het draadloos opladen van een smartphone. Aan een AUX-ingang, twee USB-poorten en een 12 Volt-ingang is ook gedacht. Ook valt op dat de conventionele handremhendel verleden tijd is. Renault installeert vanaf nu een elektronische parkeerrem met schakelaar.


Personaliseren

De nieuwe Clio is volgens Renault tot in detail te personaliseren. Er zijn diverse optiepakketten beschikbaar om het aanzien van de middenconsole, het dashboard, de deurpanelen, het stuurwiel en de armsteunen te veranderen. Renault levert verder acht designthema’s en acht kleuren sfeerverlichting. Uiteraard staan er straks diverse uitvoeringen op het programma, van de instapversie tot een zogeheten RS Line en zelfs een luxueuze Initiale Paris-uitvoering. Een nieuwe Clio RS volgt in een later stadium.