Nieuwe Range Rover Evoque speelt op safe
In acht jaar tijd groeide de Range Rover Evoque uit tot de populairste Land Rover ooit. Zijn gelijknamige opvolger staat dus een zware taak te wachten. Is dat de reden dat Land Rover met de tweede generatie op ‘safe’ speelt?
Daarmee doelen we op het exterieurontwerp van de nieuwe generatie Evoque. Hij oogt als een gerestylede versie van het origineel. Land Rovers designchef Gerry McGovern zag geen reden om het designroer radicaal om te gooien. Zijn eerste ontwerp is na acht verkoopjaren nog altijd razend populair. De afzet ligt al jaren boven de 100.000 eenheden en dat is het drievoudige van de allereerste verkoopverwachtingen.
Range Rover Velar
Toch, het koetswerk bestaat uit louter nieuwe delen. Voor het vernieuwde design heeft McGovern en zijn team nadrukkelijk naar de Velar gekeken. Dat uit zich in de frontpartij. Zowel grille als lichtunits zijn nauw verwant aan die van de Velar. Gebleven is de motorkap die op de neus ligt, waarbij de sluitnaad de vorm van de wielkuip volgt. En profil valt op dat de deurgrepen optisch ontbreken. Tenminste, wanneer de auto vergrendeld is of rijdt. Wanneer de auto wordt ontgrendeld of tot stilstand is gekomen, komen de deurklinken elektrisch naar buiten. De gedachte achter de verzonken deurgrepen is het verbeteren van de aerodynamica. De Evoque is niet de eerste met een dergelijk systeem. Binnen Land Rover is ook de Range Rover Velar ervan voorzien. Aan de achterzijde valt eveneens een designelement op dat van de Velar is overgenomen. De geknepen achterlichtunits met verlichte strip.
Stekkerhybride
In totaliteit is de Evoque een centimeter korter dan zijn voorganger en ontloopt de nieuweling zijn voorganger in de breedte en hoogte ook niet veel. Het platform waarom de tweede generatie staat is in de basis gelijk aan dat van het origineel, maar de Engelsen claimen dat 90 procent is gemodificeerd. Door de nieuwe middensectie groeide ook de wielbasis met twee centimeters om een deel van de stekkerhybride-aandrijflijn onder te brengen. Overigens is Land Rover niet van plan om een volledig elektrische Evoque uit te brengen. Er staan louter mild-hybrids en stekkerhybrides op de agenda. De aangepaste bodemsectie brengt ook een vernieuwde achterwielophanging met zich mee, wat zich bovendien vertaald in een grotere bagageruimte. Land Rover claimt 10 procent extra laadvolume. De kofferbak van de huidige Evoque is 420 liter groot.
Nu we het toch over de aandrijflijnen hebben, bij de marktintroductie is de stekkerversie nog niet beschikbaar. Het gamma met viercilindermotoren (48 Volt, tot 6 procent zuiniger) wordt pas een jaar na de verkoopstart aangevuld met een driecilinder benzinemotor en een plug-in hybride op basis van die driepitter. De vermogens lopen uiteen van 150 tot 300 pk. Vierwielaandrijving is standaard. De voor- en achteras worden in 300 milliseconden met elkaar verbonden, zodat de Evoque onder normale omstandigheden een voorwielaandrijver is.
Eenvoudig dashboard
Ook binnenin heeft McGovern de lijn van de Velar doorgetrokken. Het tamelijk eenvoudige gestileerde dashboard telt meerdere touchscreens, die met uitgeschakelde motor donker zijn. De inzittenden zitten op nieuwe stoelen en voor de aankleding zijn nieuwe motieven en materiaalkleuren bedacht. De Evoque is onveranderd een vijfzitter.
Transparent hood
Een leuke voorziening is de ‘transparent hood’. Door de beelden van drie camera’s (in de buitenspiegelbehuizing en motorkap) te combineren, kan de bestuurder als het ware door de motorkap kijken. Zo kan hij zien wat er zich voor de auto afspeelt, wat niet alleen ideaal is op een woonerf, ook tijdens het offroad-rijden. Een andere interessante optie is een achteruitkijkcamera in de dakantenne. Wanneer je met vijf personen onderweg bent, kun je niet optimaal gebruik maken van de achteruitkijkspiegel, want je kijkt tegen de achterpassagiers aan. Door op een knop te drukken, schakelt de camera op het dak in en zie je gewoon via de binnenspiegel wat er achter de auto gebeurt.
De nieuwe Evoque komt omstreeks april op de markt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Renault en Stellantis ontkennen fusieplannen en samenwerking met BMW
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Doel bereikt! Nu zijn alle Peugeot-modellen elektrisch, behalve één
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Belastingvoordeel elektrische auto verdwijnt: straks goedkoper om weer op benzine of diesel te rijden?
-
Kijk alleen met zonnebril naar het interieur van de Mansory G-Klasse
-
Ook voor deze nieuwe snelweg in Nederland moet straks tol betaald worden
-
Lotus te zwaar? Caterham komt met oplossing in EV-tijdperk
-
Italië roept Stellantis op het matje, omdat jullie deze auto niet kopen