Nieuwe Porsche 911 aan de beademing
De nauwelijks waarneembare facelift die Porsche de 911 gaf, verbergt onderhuidse wijzigingen die revolutionair, zo niet schokkend zijn. Vanaf eind dit jaar is drukvulling niet alleen voorbehouden aan de Turbo en Turbo S, maar krijgen ook de basismodellen geblazen motoren.
Om de uiterlijke wijzigingen te zien, moet je de huidige 911 naast de nieuwe zetten. Dan pas valt op dat de dagrijverlichting gewijzigd is, het luchtrooster achter nu verticale spijlen heeft en dat de achterlichten hertekend zijn. Daarbij krijgt de Carrera voortaan enkele uitlaatpijpen aan weerszijden, doet de Carrera S het met twee keer zoveel exemplaren en is de 911 optioneel te bestellen met een een sportuitlaat, waarvan de twee eindstukken in het midden zijn geplaatst.
Achterin moest de 3,4 liter atmosferische zescilinder boxermotor wijken voor een 3,0 liter blok met twee turbo’s. Zowel in de Carrera als de Carrera S is de vermogens- en koppeltoename 20 pk en 60 Nm, waardoor de modellen nu respectievelijk 370 pk / 450 Nm en 420 pk / 500 Nm leveren. Dat de Carrera S sterker is, komt door wijzigingen in het motormanagement en de montage van een ander uitlaatsysteem en gewijzigde turbo’s.
“Achterin moest de atmosferische zescilinder wijken voor een blok met twee turbo’s”
Beide 911’s gaan er in prestaties op vooruit. De Carrera gaat in 4,2 seconden van stilstand naar 100 km/h, wat een winst is van 0,2 seconden. De S snoept daar nog 0,3 seconden vanaf en stopt de teller op 3,9 seconden. Die laatste gaat daarna door naar een topsnelheid van 308 km/h, terwijl de Carrera bij 295 km/h moet afhaken. Volgens Porsche moet het brandstofverbruik ondanks de toegenomen prestaties een fractie lager liggen. De Carrera zou 1 op 13,5 moeten halen en de Carrera S 1 op 13.
Beide modellen zijn straks leverbaar met actieve achterasbesturing, iets wat tot nu toe alleen op de 911 Turbo, GT3 en GT3 RS te krijgen was. Daarbij is de Porsche nu uitgerust met bredere achterbanden (plus 1 centimeter naar 30,5 centimeter), een verbeterd Porsche Active Suspension Management-onderstel (PASM) en hoogteregeling op de vooras. Optioneel zijn ook een dodehoekmonitor en een systeem dat automatisch remt als er een aanrijding dreigt.
De nieuwe 911 Coupé en Cabriolet komen eind dit jaar al op de markt. In eerste instantie alleen als achterwielaandrijvers, pas later als vierwielaangedreven Carrera 4 en Carrera 4S. Op de bijgeknipte 911 Targa, 911 Turbo en 911 Turbo S.
https://www.youtube.com/watch?v=m8y9fdewUck
Lees ook:
Ook interessant
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver