Porsche stuurt de 4,8 liter achtcilinder met pensioen. Ervoor in de plaats komt een sterkere 4,0 liter V8 met twee turbo's. Het blok debuteert in de nieuwe Panamera Turbo.

Porsche Panamera , Computerillustratie Schulte DesignPorsche Panamera , Computerillustratie Schulte Design


Porsche Panamera , Computerillustratie Schulte Design

De nieuwe V8 mag dan een minder groot slagvolume hebben, het vermogen wordt er niet minder door. Het nieuwe blok krijgt 550 pk en een koppel van 770 Nm. Daarmee is hij zo'n 32 pk en 70 Nm sterker dan de V8 in de huidige Panamera Turbo. Nu levert de 4,8 liter V8 optioneel ook 770 Nm, door het Sport Chrono Pakket aan te vinken.

4,0 liter

De nieuwe V8 met dubbele turbo deelt zijn basis met de 3,0 liter V6 turbomotor die Audi in de nieuwe S4 gebruikt. De inhoud van maximaal 4,0 liter is vooral belangrijk voor de Chinese markt, waar auto's met een grotere motorinhoud een veel hoger belastingtarief krijgen. Al jaren is de Panamera de belangrijkste auto voor Porsche in China.

LEES OOK: BETRAPT: DE NIEUWE PORSCHE PANAMERA

Porsche Panamera , Computerillustratie Schulte DesignPorsche Panamera , Computerillustratie Schulte Design


Porsche Panamera , Computerillustratie Schulte Design

Shooting Brake

De nieuwe Panamera wordt waarschijnlijk volgende maand onthuld. In oktober maakt hij vervolgens zijn publieksdebuut op de Autosalon van Parijs. Een jaar later volgt de Panamera Shooting Brake.

Porsche Panamera , Computerillustratie Schulte DesignPorsche Panamera , Computerillustratie Schulte Design


Panamera Shooting Brake, Computerillustratie Schulte Design