Laurens Stade
Laurens Stade Nieuws 11 mei 2021
Leestijd: 3 minuten

Van supercar naar elektrische busjes: Gordon Murray maakt nieuwe plannen bekend

Dat Gordon Murray bezig is aan de heerlijk analoge hypercar T.50 wisten we al, maar nu heeft hij een beter beeld gegeven van wat we in de toekomst nog meer kunnen verwachten. Z’n bedrijf zal over de komende vijf jaren zo’n 349 miljoen euro investeren en zal zich daarbij onder andere richten op jawel, elektrische busjes.

“Het ontbrak bij ons nog aan elektrisch en dat is waar de toekomst ligt”, vertelt oprichter Gordon Murray tegen Reuters. Da’s opmerkelijk en waar, gezien de rijke carrière van de Zuid-Afrikaan. Hij maakte naam in de Formule 1 als ontwerper voor teams als Brabham en McLaren. Van 1973 tot en met 1986 werkte hij aan de Brabham Formule 1-bolides, waarna hij voor drie jaar bij McLaren aan de slag ging. Hij hielp daar als technisch directeur onder andere mee aan het iconische ontwerp van de MP4/4, een van de meest succesvolle Formule 1-auto’s ooit. Ayrton Senna en Alain Prost wonnen vijftien van de zestien races van het seizoen 1988 en liepen slechts één poleposition mis. Ook naast het circuit leverde Murray prachtwerken. Zo komt de legendarische driezits hypercar McLaren F1 van zijn hand.

De T.50: opvolger van Murray’s eerste kind

Vorig jaar presenteerde Murray de langverwachte T.50 supercar. Hij liet zich daarbij duidelijk inspireren door de McLaren F1, die volgens hem nog geen waardige opvolger had gekregen. Qua looks is het maar goed dat er een Murray-logo op de neus prijkt, omdat de T.50 best wel eens verward zou kunnen worden voor de McLaren. Ook de Murray T.50 heeft een centrale positie voor de bestuurder, met links en rechts plaats voor een vriend. Op die auto vinden we ook de vleugeldeuren terug en dankzij de ongeblazen, 3,9-liter V12 van Cosworth die 639 pk genereert is het extra genieten geblazen.

Alles over de waanzinnige opvolger van de McLaren F1: de Gordon Murray T.50

Murray besloot er slechts honderd van te maken, maar dat bleek genoeg. De T.50 was binnen no-time uitverkocht, ondanks het zware prijskaartje van 2,6 miljoen euro. De T.50 zou volgens de planning volgend jaar op de weg te zien moeten zijn.

Gordon Murray Group/Handout via REUTERS/ORG XMIT: HFS-GDN

De toekomst is elektrisch (en lichtgewicht)

Nu dat project bijna voltooid is, wordt het voor Murray tijd om vooruit te kijken. De Gordon Murray Groeup, zoals het bedrijf heet, heeft plannen gedeeld voor de komende vijf jaar, waarmee een slordige 349 miljoen euro gemoeid zou worden. De automaker wil na de T.50 nog één supercar maken met een benzinemotor, waarna het in 2026 wil overstappen op hybrides. In 2029 of 2030 is het van plan een volledig elektrische supercar te leveren. Overigens ziet Murray zijn groep niet als ‘automaker’: de Zuid-Afrikaan spreekt liever van het ‘leveren van auto’s’.

Gordon Murray maakt zelf de eerste testrit met z’n eigen T.50

Volgens Murray heeft zijn bedrijf de T.50-supercar vooral gebruikt om naamsbekendheid te genereren. Nu wil het zich wat meer gaan richten op ‘de gemiddelde consument’. In welke zin die consument gemiddeld is, is nog maar de vraag, want Murray zegt nu lichtgewicht en elektrische auto’s te willen gaan bouwen. Het bedrijf van de beroemde ontwerper heeft al aan designs voor lichtgewicht SUV’s gewerkt, evenals een elektrisch busje. Het gaat daarbij vooralsnog om schetsen en dus weinig concrete plannen. Murray hoopt deze dan door te verkopen aan fabrikanten of aan startup-bedrijven.

Gordon Murray Group/Handout via REUTERS/ORG XMIT: HFS-GDN

De komende 2,5 jaar zal de Gordon Murray Group werken aan een aantal auto’s, om te zien of ze aan internationale standaarden voldoen en om klanten te trekken. Daar stelt hij weinig eisen aan: ze kunnen uit alle velden komen. “Het hoeft geen autofabrikant te zijn, het kan een postkantoor of een bedrijf als Amazon zijn”, aldus Murray. En dus is zijn aanpak vergelijkbaar met die van bijvoorbeeld autogigant Magna International, dat onlangs een samenwerking begon om voor bedrijven buiten de auto-industrie voertuigen te gaan bouwen. Hoe snel Murray dat gaat doen, is dus nog even de vraag. Voor nu moeten we eerst wachten tot de T.50 officieel in productie gaat.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.