Autofabrikanten plakken tegenwoordig echt overal de aanduiding vijfdeurs coupé op. Want ja, ook de nieuwe 508 moeten we zo noemen, aldus Peugeot.

Peugeot 508Peugeot 508


Hoe dan ook, de 508 lijkt zo op het eerste gezicht een fraaie auto te zijn, zowel van binnen als van buiten. Hij is wonderwel iets kleiner dan zijn voorganger. Hij meet 4,75 meter in de lengte (-8 centimeter), 1,84 meter in de breedte (+2 centimeter), 1,40 meter in de hoogte (-6 centimeter) en heeft een wielbasis van 2,79 meter (-2 centimeter). Hoeveel je daarvan in het interieur merkt, weten we uiteraard niet, maar er kan in ieder geval iets minder bagage mee (487 liter nu, 515 liter voorheen). Volgens Peugeot zou de 508 gemiddeld 70 kilogram lichter zijn geworden dan het ouder model.

Plug-in hybride

Motoren dan. Er zijn twee 1.6 PureTech-benzinekrachtbronnen leverbaar: eentje met 180 pk en 250 Nm, de andere met 225 pk en 300 Nm (alleen te bestellen als GT). Beide zijn ze aan een achttraps automaat gekoppeld. Verder zijn er een 1.5 BlueHDi-turbodiesel met 130 pk en 300 Nm en twee 2.0 BlueHDi-blokken (160 pk/400 Nm en 180 pk/400 Nm). De 1.5 is leverbaar met een handgeschakelde zesbak of een achttraps automaat. Op de 2.0-motoren is die laatste standaard. Eind volgend jaar komt er nog een andere 508-variant op de markt. Dan komt Peugeot met een plug-in hybride.

Stijlloze portieren

Om nog even terug te komen op het feit dat Peugeot de 508 een vijfdeurs coupé noemt: de auto is inderdaad geen sedan meer. Hij heeft een grote vijfde deur in plaats van een kleinere kofferklep. Daarbij is de Fransman uitgerust met stijlloze portieren, standaard led-achterlichten, in het interieur een volledig digitaal instrumentenpaneel en hele reeks aan elektronische assistenten. De nieuwe Peugeot 508 komt in september op de Nederlandse markt. Wat hij gaat kosten, is nog niet bekend.