Nieuwe Peugeot 308 GTi heeft autosportgenen
Peugeots nieuwe sportieveling gaat door het leven als 308 GTi by Peugeot Sport. En die toevoeging is belangrijk, want die betekent dat de tovenaars achter de RCZ-R – die eind vorig jaar de Autovisie Supertest won – hun magie eveneens op de 308 hebben losgelaten.
De autosportafdeling van Peugeot heeft ervoor gekozen om het hart van de RCZ-R rechtstreeks over te zetten naar de 308 GTi. Dat betekent dat de hatchback een 1,6 liter turbomotor in het vooronder heeft, die een vermogen van 270 pk en een koppel van 330 Nm levert. In sommige landen wordt ook nog een 250 pk sterke variant van de 308 GTi leverbaar, maar naar alle waarschijnlijkheid komt die niet naar Nederland.
Beide versies sturen hun vermogen via een handgeschakelde zesversnellingsbak en een Torsen-differentieel naar de voorwielen. De 308 GTi met 270 pk ‘doet’ de standaardsprint naar 100 km/h in 6,0 seconden, zijn mindere broeder komt 0,2 seconden later over de meet. Peugeot beweert overigens dat de krachtigste 308 GTi de beste verhouding tussen gewicht en vermogen in zijn segment heeft. De Fransman zou niet minder dan 4,46 kg per pk hoeven mee te slepen.
“De 308 GTi met 270 pk ‘doet’ de standaardsprint naar 100 km/h in 6,0 seconden”
Ondersteltechnisch verschil de GTi op een aantal punten van de rest van het 308-gamma. Zijn spoorbreedte is vergroot (1.570 mm voor (plus 11 mm) en 1.554 mm achter (plus 1 mm)), zijn wielen staan schuiner naar binnen (camber is -1,67 graden in plaats van -0,6 graden) en zijn veren en dempers zijn stijver. Daarbij rolt de Peugeot op grote 19 inch lichtmetalen wielen met Michelin Super Sport-rubber in de maat 235/35R19 (de 250 pk-variant heeft 18 inch wielen).
Van de buitenkant is de gespierde 308 als GTi te herkennen aan zijn prominentere luchtinlaten in de neus (de intercooler ademt via de onderste), zijn 1,1 cm lagere rijhoogte, zijn twee uitlaatpijpen, zijn rode remklauwen (die schijven van 380 mm vóór en 268 mm achter vastgrijpen) en zijn GTi-logo’s op de voorschermen en de achterklep. Bijzonder is ook de combinatie van de kleur Rouge Ultimate met Noir Perla Nera, die op de bestellijst onder de naam Coupe Franche te vinden is.
Beide tinten zijn ook los van elkaar aan te vinken en wie geen rood of zwart wil, kan ook nog gaan voor Blue Magnetic, Gris Artense, Blanc Nacré en Gris Hurricane. In het interieur overheersen donkere kleuren en zijn het dashboard, de stoelen, de portierpanelen, de pookhoes en de matten omkadert met rode stiksels. De dorpellijsten, met daarop de opschriften Peugeot Sport en GTi, zijn van aluminium, evenals de pedalen, de voetsteun en de pookknop.
Wanneer de Peugeot 308 GTi leverbaar wordt en wat hij gaat kosten, maakt de importeur binnenkort bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Renault Twingo en Tesla Model Y-concurrent van BYD – Parijs Motor Show deel 1
-
Heeft Citroën gewoon een paar ledjes op de gefacelifte C4 geplakt?
-
In de vernieuwde Citroën Ami zou je een Eend moeten herkennen
-
De nieuwe Alpine A110 R Ultime is gruwelijk duur
-
Mini John Cooper Works Electric en Aceman is sneller dan een Ferrari
-
De Audi Q6 Sportback E-Tron koop je niet voor de ruimte, wél voor de range
-
De elektrische Citroën C5 Aircross komt straks 700 kilometer ver
-
Zo wilde Volkswagen de Golf 50 jaar geleden eigenlijk noemen
-
Deze negen jaar oude BMW heeft een hoogst illegaal record gebroken
-
Zo pakt België buitenlanders die rijden onder invloed hard aan
-
Flitspaal betrapt bijzondere bestuurder op snelheidsovertreding
-
De elektrische Lynk & Co 02 maakt de Volvo EX30 overbodig