Ben jij liever lui dan moe? Dan is de nieuwe Peugeot 2008 niet voor jou
Hé, dat zeggen wij niet… Dat zegt Peugeot. Want volgens het Franse merk is de compacte crossover op 208-basis voornamelijk bedoeld voor “actieve gezinnen”. Wil je een Peugeot 2008 bestellen, dan moet je eerst je stappenteller aan de verkoper laten zien.
Gekkigheid. Zo beschrijven autofabrikanten hun doelgroep altijd. Zelfs de meest geriatrische modellen zijn zogenaamd voor jonge, hippe, actieve avonturiers met een passie voor skydiven en rooftopping.
Peugeot 2008 krijgt opvallende facelift
En daarmee doelen we zeker niet op de Peugeot 2008, die al vier jaar als een frisse designwind door het Nederlandse wagenpark waait. Hij had wat ons betreft geen facelift nodig, maar vooruit… eens kijken wat Peugeot er van gebakken heeft.
Opvallend is dat de drie verticale lichtstrepen in de koplampunits zijn verdwenen. Voorheen liepen die zo mooi over in de ‘tanden’ daaronder. Nu zitten de drie led-strips ónder de koplampen, niet recht, maar een beetje naar binnen gedraaid.
Verder heeft Peugeot de invulling van de lichtunits vóór een stuk dertien-in-een-dozijniger gemaakt. De grille van de 2008 is een stukje gegroeid, met nu een paar horizontale ‘ribben’ ernaast.
Geen Peugeot-logo meer achterop
Nog iets? Ja. De achterlichten zijn hun ‘klauwen’ verloren. De drie verticale led-streepjes per unit zijn uitgewist en vervangen door zes liggende strips links en rechts. Een Peugeot-logo vind je op de achterzijde niet meer. De merknaam is nu uitgeschreven.
Zoals dat hoort bij een facelift zijn er nieuwe lichtmetalen wielen beschikbaar, alsmede aanvullende carrosseriekleuren. Blanc Okenite en Gris Selenium (zie foto’s) in die geval.
Standaard altijd 10-inch touchscreen
In het interieur lijkt minder veranderd te zijn. Alle uitvoeringen van de Peugeot 2008 hebben nu een 10-inch touchscreen. Voorheen hadden de eerste twee uitrustingsniveaus een 7-inch exemplaar. Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard.
Elektrische Peugeot 2008 met meer range
De updates aan de elektrische aandrijflijn van de Peugeot e-2008 kennen we al. De elektromotor gaat van 136 pk naar 156 pk en de accucapaciteit wordt vergroot van 50 naar 54 kWh. Dat laatste tilt de range van 345 naar 406 kilometer maximaal.
Uiteraard komen er ook weer brandstofversies op de markt. Dat zijn de PureTech 100 (1.2 met 100 pk en handbak), PureTech 130 (1.2 met 130 pk en automaat) en BlueHDi 130 (1.5 diesel met 130 pk en automaat).
Begin 2024 introductie milde hybride
Begin 2024 komt daar nog een motorisering bij: de 48V Hybrid. Die milde hybride heeft een 136 pk sterke benzinemotor en een automaat met dubbele koppeling en zes overbrengingen. Hij zou 15 procent zuiniger zijn dan de PureTech 130.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Nog 4.695 mensen kunnen subsidie krijgen op de Peugeot e-408
-
Doel bereikt! Nu zijn alle Peugeot-modellen elektrisch, behalve één
-
Elektrische Peugeot e-5008 nu flink in prijs verlaagd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe Peugeot 3008
-
Goedkoopste oranje occasion: op één tank naar Leipzig en terug
-
Slaat Nissan volledig de plank mis met deze Skyline GT-R?
-
Een op de tien vrachtwagenchauffeurs doet een dutje onderweg
-
Gratis tanken: dit is hoe een tiener 40.000+ euro aan benzine stal
-
Jeep Wrangler tot 9.200 euro goedkoper door nieuwe bpm-tarieven
-
Renault 5 Turbo is terug en maakt elektrisch rijden eindelijk leuk!
-
Deze grote autofabrikant gelooft niet meer in zelfrijdende taxi’s