De opvolger van de Volkswagen Passat CC gaat Arteon heten. Waarom? Omdat de paarse broeken in Wolfsburg hebben bedacht dat 'Art' voor de "harmonieuze lijnen en emotionaliteit" van het model staat en 'eon' voor zijn premiumstatus (Volkswagens topmodel in China heet Phideon). 

Volkswagen ArteonVolkswagen Arteon


Vergezocht, we weten het, maar er is niets meer aan te doen. De Arteon is af en maakt over ruim drie maanden zijn publieksdebuut op de Autosalon van Genève. En als we Volkswagen-ontwerper Tobias Sühlmann moeten geloven wordt de auto simpelweg uitzonderlijk. Hij spreekt zijn innerlijke Mike 'Amazing Discoveries' Levey aan en jubelt: "Op het eerste gezicht wekt de Arteon enthousiasme op met zijn expressieve ontwerp. Daarna verrast hij met zijn praktische mogelijkheden. Die combinatie is uniek!"

"De lamellen in de grille lopen door in de LED-balken van de koplampen"

Hoe dan ook, Sühlmann doelt op het feit dat de Arteon - die duidelijk boven de Passat wordt gepositioneerd - een grote vijfde deur heeft en niet langer een sedanachtige kofferklep zoals de Passat CC had. Daarbij schrijft Volkswagen in zijn persinformatie vooral over het front van de nieuweling. Volgens het merk lopen de lamellen in de grille door in de LED-balken van de koplampen. De Arteon zal weinig afwijken van de onderstaande Sport Coupé Concept GTE uit 2015.

LEES OOK: VOLKSWAGEN SANEERT 30.000 BANEN WEG

De Arteon komt in de zomer van volgend jaar op de markt. De Passat CC - of CC, zoals Volkswagen de afgelopen jaren wilde dat we hem noemden - is deze maand uit productie genomen. In Nederland werd de auto al sinds 2014 niet meer geleverd. De vraag ernaar was te beperkt geworden, mede doordat de Passat CC van de overheid CO2-straf kreeg voor zijn te hoge uitstoot.

Volkswagen Sport Coupé Concept GTE