De nieuwe Opel Insignia is aanstaande. Begin december geeft de fabrikant de eerste foto's vrij, waarna de auto begin maart op de Autosalon van Genève 2017 zijn publieksdebuut beleeft. Opel heeft de Insignia fors lichter gemaakt, kleedt de nieuwe generatie luxer aan en positioneert de tweede generatie hoger in de markt. Ook de naamgeving van de modelvarianten wijzigen.

Opel InsigniaOpel Insignia


Opel Insignia

De hier afgebeelde foto's zijn door Opel zelf de wereld in gestuurd, wat deel uitmaakt van de publiciteitscampagne rond de nieuwe generatie. De fabrikant moet voor reuring rond de auto zorgen, want met de tweede generatie Insignia pakt de constructeur het grotendeels anders aan dan met de huidige editie. Opel kiest ervoor om de Insignia hoger in de markt te zetten. Het merk ziet de productlijn niet zozeer meer als typische D-segmenter, maar als een type dat tussen de D- en E-segmenten valt waarbij de fabrikant spreekt van een premiumpositionering.

Opel InsigniaOpel Insignia


Langer, breder, lager

De auto is een stuk groter dan het bestaande type. In de lengte groeit de Insignia met 5,5 cm tot 4,90 meter en de breedte komt voortaan tot 1,86 meter, een plus van 0,3 cm. De hoogte daarentegen neemt af met 2,9 cm. De wielbasis  bedraagt op het nieuwe type 2,83 meter en dat is 9,2 cm meer dan voorheen. Zowel aan de voor- als achterzijde neemt de overhang af. Binnen de compleet nieuwe maatvoering biedt de Insignia meer bewegingsvrijheid binnenin. Zo claimt Opel dat de hoofdruimte achter in de vijfdeurs Insignia bijna een centimeter meer is. Opel kiest ervoor om het meubilair lager in het nieuwe platform te zetten. De zitpositie van de bestuurder is drie volle centimeters lager dan voorheen.

Opel InsigniaOpel Insignia


Epsilon2-architectuur

De Insignia is niet alleen nieuw wat maatvoering betreft, de auto an zich is compleet nieuw. De basis wordt gevormd door het zogeheten Epsilon2-platform, dat lichter en stijver is dan de bestaande bodemsectie. Voor de vijfdeursvariant wordt een 175 kg lager wagengewicht opgegeven. De Sports Tourer-stationcar kent een nog grotere gewichtsreductie, zo heeft Autovisie achterhaald.

Fonkelnieuw

In de nieuwe bodemarchitectuur plaatst de fabrikant benzine- en dieselmotoren, maar over hybridetechniek wordt niet gesproken. Het aanbod benzinemotoren bestaat uit viercilinder turbomotoren met vermogens tussen de 140 en 250 pk. Het zwakste benzineblok is geheel nieuw en meet 1,5 liter en komt tot 140 pk. De sterkste krachtbron, tot de komst van de OPC, levert 250 pk en 400 Nm uit een 2,0 liter vierpitter. De krachtbron wordt standaard gekoppeld aan een achtttrapsautomaat en vierwielaandrijving. De afdeling dieselmotoren bestaat uit viercilinders met 110 tot 170 pk.

Opel InsigniaOpel Insignia


Grand Sport

Door de 'premiumafmetingen', de luxere afwerking en aankleding en de verbeterde kwaliteit ziet Opel de Insignia niet alleen als opvolger van de gelijknamige grote middenklasser, ook als voortzetting van Diplomat en Senator. Desondanks kiest Opel er voor om de naam Insignia te behouden. Toch heeft er een kleine verandering in de naamgeving plaats. De vijfdeurs liftback luistert voortaan naar de naam Insignia Grand Sport.

De nieuwe Insignia komt halverwege 2017 op de Nederlandse markt.