Geen karakteristieke V meer voor nieuwe Morgan 3 Wheeler
Morgan introduceert volgend jaar de opvolger van de populaire 3 Wheeler. Het concept van die unieke auto blijft grofweg bestaan, maar er is één enorme wijziging.
Het betreft de motor die de Britten gebruiken. De vorige 3 Wheeler had namelijk een 2,0-liter V-Twin van S&S, goed voor 86 pk. Een heerlijke en unieke machine, maar in de nieuwe 3 Wheeler maakt-ie plaats voor een andere krachtbron.
Fiesta en Puma ST
Morgan gebruikt dan namelijk de 1,5-liter driecilinder EcoBoost-motor van Ford, die de autobouwer ook gebruikt in de Fiesta en Puma ST. In die auto’s reikt het vermogen tot 200 pk, met dank aan een turbocharger. Naar verwachting maakt Morgan gebruik van een ongeblazen opstelling, waardoor het vermogen uitkomt op waarschijnlijk zo’n 130 pk. Dat Morgan voor Ford kiest is niet gek: de twee partijen werken al sinds 1933 samen.
Die nieuwe aandrijflijn heeft niet alleen invloed op de prestaties van de 3 Wheeler (het gewicht komt naar verwachting niet ver boven de 500 kilogram uit), ook op het uiterlijk. Het vorige model had namelijk een zeer distinctief front, omdat de V-Twin direct in het oog sprong en de Morgan een fantastisch uiterlijk gaf. De 1,5-liter driecilinder zal in lengterichting geplaatst worden en dus vanaf een vooraanzicht minder prominent aanwezig zijn. Op de eerste foto’s is echter al te zien dat Morgan de nieuwe auto wél een eigen front geeft.
Wat wel zal blijven, is de vijfbak uit een Mazda MX-5, waarbij een cardanas en een tandriem het achterwiel aandrijven. Nieuw is bovendien het chassis voor de 3 Wheeler, want die stamt af van het nieuwe aluminium chassis dat ook voor de nieuwe Plus Four en Plus Six wordt gebruikt.
Succesvol model
Dat Morgan met een nieuwe 3 Wheeler komt was al bekend, tevens omdat het een van de succesvolste modellen van het merk is. Het vervaardigde bijna 3000 exemplaren van het vorige model, die allemaal hun eigen weg naar de verschillende windstreken van onze aarde hebben gevonden.
Morgan neemt na 83 jaar afscheid van zijn bekende stalen chassis
Overigens meldt Morgan officieel nog van ‘een nieuwe driewieler’, en staat de naam 3 Wheeler dus nog zeker niet vast. Dat komt omdat het kiest voor een nieuw ontwerp, een ‘avontuurlijker karakter’ en verbeterde technologieën. De autobouwer zegt vooral inspiratie te hebben geput uit de vele eigenaren van de vorige 3 Wheeler, die ‘de meest avontuurlijke en ongelofelijke reizen’ hebben gemaakt. Dat uit zich waarschijnlijk in handige accessoires, zoals montagebeugels voor bagagerekken, speciale koffers en tassen, camera’s, betere verlichting en verschillende voorruiten.
Meer ruimte
Desondanks blijft het concept van het uitgaande model in stand. Morgan spreekt nog steeds over een zeer open cockpit en een ‘minimale aanwezigheid’ op de weg. Wel is de cockpit breder en ruimer, waardoor er meer plek is voor langere en bredere bestuurders en inzittenden. Naar alle verwachting verschijnt de nieuwe 3 Wheeler niet met een volwaardig dak, al zal er een tonnaucover zijn die de inzittenden tijdens een bui enigszins kan beschermen. Morgan toont het nieuwe model volgend jaar.
Lees ook:
Ook interessant
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
Deze sportieve occasion koop je voor minder dan 5.000 euro
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste
-
Nieuwe versie van Audi A3 gaat strijd aan met de crossover
-
Nieuwe Tesla-versie Full Self-Driving toont zeer gevaarlijk rijgedrag
-
Tweede Kamer wil onderzoek: bespioneren Chinese auto’s ons?
-
Autorijden duur? Tijdens je vakantie ben je veel minder kwijt