Geen karakteristieke V meer voor nieuwe Morgan 3 Wheeler
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F09%2FNew_Morgan_3_Wheeler_testing_01.jpg)
Morgan introduceert volgend jaar de opvolger van de populaire 3 Wheeler. Het concept van die unieke auto blijft grofweg bestaan, maar er is één enorme wijziging.
Het betreft de motor die de Britten gebruiken. De vorige 3 Wheeler had namelijk een 2,0-liter V-Twin van S&S, goed voor 86 pk. Een heerlijke en unieke machine, maar in de nieuwe 3 Wheeler maakt-ie plaats voor een andere krachtbron.
Fiesta en Puma ST
Morgan gebruikt dan namelijk de 1,5-liter driecilinder EcoBoost-motor van Ford, die de autobouwer ook gebruikt in de Fiesta en Puma ST. In die auto’s reikt het vermogen tot 200 pk, met dank aan een turbocharger. Naar verwachting maakt Morgan gebruik van een ongeblazen opstelling, waardoor het vermogen uitkomt op waarschijnlijk zo’n 130 pk. Dat Morgan voor Ford kiest is niet gek: de twee partijen werken al sinds 1933 samen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F09%2FNew_Morgan_3_Wheeler_testing_02_portrait.jpg)
Die nieuwe aandrijflijn heeft niet alleen invloed op de prestaties van de 3 Wheeler (het gewicht komt naar verwachting niet ver boven de 500 kilogram uit), ook op het uiterlijk. Het vorige model had namelijk een zeer distinctief front, omdat de V-Twin direct in het oog sprong en de Morgan een fantastisch uiterlijk gaf. De 1,5-liter driecilinder zal in lengterichting geplaatst worden en dus vanaf een vooraanzicht minder prominent aanwezig zijn. Op de eerste foto’s is echter al te zien dat Morgan de nieuwe auto wél een eigen front geeft.
Wat wel zal blijven, is de vijfbak uit een Mazda MX-5, waarbij een cardanas en een tandriem het achterwiel aandrijven. Nieuw is bovendien het chassis voor de 3 Wheeler, want die stamt af van het nieuwe aluminium chassis dat ook voor de nieuwe Plus Four en Plus Six wordt gebruikt.
Succesvol model
Dat Morgan met een nieuwe 3 Wheeler komt was al bekend, tevens omdat het een van de succesvolste modellen van het merk is. Het vervaardigde bijna 3000 exemplaren van het vorige model, die allemaal hun eigen weg naar de verschillende windstreken van onze aarde hebben gevonden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F09%2FNew_Morgan_3_Wheeler_testing_03.jpg)
Morgan neemt na 83 jaar afscheid van zijn bekende stalen chassis
Overigens meldt Morgan officieel nog van ‘een nieuwe driewieler’, en staat de naam 3 Wheeler dus nog zeker niet vast. Dat komt omdat het kiest voor een nieuw ontwerp, een ‘avontuurlijker karakter’ en verbeterde technologieën. De autobouwer zegt vooral inspiratie te hebben geput uit de vele eigenaren van de vorige 3 Wheeler, die ‘de meest avontuurlijke en ongelofelijke reizen’ hebben gemaakt. Dat uit zich waarschijnlijk in handige accessoires, zoals montagebeugels voor bagagerekken, speciale koffers en tassen, camera’s, betere verlichting en verschillende voorruiten.
Meer ruimte
Desondanks blijft het concept van het uitgaande model in stand. Morgan spreekt nog steeds over een zeer open cockpit en een ‘minimale aanwezigheid’ op de weg. Wel is de cockpit breder en ruimer, waardoor er meer plek is voor langere en bredere bestuurders en inzittenden. Naar alle verwachting verschijnt de nieuwe 3 Wheeler niet met een volwaardig dak, al zal er een tonnaucover zijn die de inzittenden tijdens een bui enigszins kan beschermen. Morgan toont het nieuwe model volgend jaar.
Lees ook:
Ook interessant
-
Remtest microcars: deze auto doet een stoppie
-
Britse technici maken einde aan elektromotor zoals we hem kennen
-
Vergeten Japanse offroader is ultieme Marktplaats-parel
-
Vind je elektrische auto’s niets? Dan kans is groot dat je gewoon oud bent
-
Mercedes-Benz CLA: wordt deze EV wél succesvol?
-
Italiaan komt met geniale oplossing voor fileprobleem: smalste Fiat Panda ooit
-
Jouw broek is de reden dat de Range Rover Electric geen frunk heeft
-
Hier is het bewijs: Tesla wordt geleid door een 54-jarig kind
-
Stekker eruit! Stellantis ziet niks meer in deze technologie
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Ferrari Amalfi in Nederland
-
DS No 8 als nieuw vlaggenschip: maakt hij verwachtingen waar?
-
Met Mercedes CLA Shooting Brake rijd je zonder te laden naar Stuttgart