Nieuwe modelaanduidingen Audi zijn… even wennen
Waarom maken autofabrikanten alles zo ingewikkeld? Neem Audi… Dat heeft bedacht dat er opeens een vermogensaanduiding achterop zijn modellen moet komen te staan. En die is een beetje vaag.
Audi vindt dat een aanduiding als 1.4 TFSI of 2.0 TDI niet meer van deze tijd is. Dus heeft het merk een systeem ontwikkeld waar wij onze wiskundelessen van jaren geleden voor moeten aanspreken. Komt ‘ie. Het getal 30, in bijvoorbeeld 30 TFSI, staat nu voor een motor met een vermogen tussen de 110 en 130 pk. Een paar stapjes hoger vinden we 45, die dan tussen de 230 en 250 pk heeft.
Nieuwe Audi A8
De nieuwe Audi A8 krijgt als eerste de cryptische cijfers op de kont. De 285 pk sterke A8 3.0 TDI wordt de A8 50 TDI en de 340 pk leverende A8 3.0 TFSI wordt de A8 55 TFSI. Bovendien roept Audi al dat modellen met meer dan 545 pk straks herkend kunnen worden aan de aanduiding 70. Auto’s als de S4, S6, RS5, RS6 en R8 blijven verschoond van deze verwarring.
Alternatieve aandrijflijnen
Waarom heeft Audi deze beslissing genomen? Omdat het merk denkt dat motorinhoud steeds minder relevant wordt nu alternatieve aandrijflijnen in opkomt zijn. Audi roept vol zelfvertrouwen dat de nieuwe aanduidingen “helder en logisch” zijn. Mmh, misschien kunnen we daar nog eens over hebben met de heren en dames uit Ingolstadt.
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland