De nieuwe Mercedes GLE Coupé is niet alleen een reguliere GLE met een andere daklijn. Mercedes-Benz heeft meer dan dat gedaan om de GLE Coupé sportiever te maken dan zijn reguliere broertje. 

Mercedes-Benz GLE Coupé


Tegenwoordig ontstaan er binnen het SUV-segment allerlei niches waar blijkbaar een markt voor is. BMW startte in 2008 een trend met de X6, een kruising tussen een SUV en Coupé. Mercedes volgde door van de GLE een 'sportieve' Coupé-versie te maken. Meest opvallende van die eerste generatie GLE Coupé was vooral een andere, scherp aflopende daklijn. Ondanks dat veel liefhebbers gruwelden van het design, sloeg het concept wel aan. BMW pakte door met de X4, Audi voegde recent de Q3 Sportback toe aan haar gamma. Nu is Mercedes-Benz zelf terug met een nieuwe versie van de GLE Coupé, die meer verschillen vertoont dan misschien vooraf werd gedacht.

Wielbasis

Een van die verschillen is de kortere wielbasis ten opzichte van de reguliere GLE. Waar de afstand tussen de voor- en achterwielen bij de vorige generatie Coupé nog gelijk was aan die van het reguliere model, is de wielbasis van de nieuwe Coupé nu een volle 6 centimeter korter dan de GLE (maar 2 centimeter langer dan z'n voorganger). Mercedes claimt dat hiermee de rijdynamiek van de Coupé sterk is toegenomen. De standaard sportievere en straffere afstelling moet, in vergelijking met de vorige generatie, die rijdynamiek versterken.

Mercedes-Benz GLE Coupé
Mercedes-Benz GLE Coupé
Mercedes-Benz GLE Coupé
Mercedes-Benz GLE Coupé
Mercedes-Benz GLE Coupé
Mercedes-Benz GLE Coupé
Mercedes-Benz GLE Coupé
Mercedes-Benz GLE Coupé
Mercedes-Benz GLE Coupé
Mercedes-Benz GLE Coupé

De nieuwe GLE Coupé is ondanks die kortere wielbasis wel groter dan reguliere GLE: 4939 mm tegenover 4924 mm lengte, 2010 mm tegenover 1947 mm breedte. Dat komt vooral door het bumperwerk van de Coupé. Zo zijn de flanken 'bewust rustig en geaccentueerd uitgevoerd, zodat de grotere velgen beter tot hun recht komen'. Standaard heeft de nieuwe GLE Coupé 19 inch velgen, keuze voor andere formaten gaan tot 22 inch. De enkele lamel in de grille doet denken aan de overige coupé-modellen in het aanbod van de Duitsers.

Interieur

Binnenin zien we een interieur dat we van Mercedes-Benz gewend zijn. De grote 12,3 inch displays met het MBUX-systeem kennen we uit andere modellen. Wel weet het merk de binnenruimte van de GLE Coupé te vergroten ten opzichte van zijn voorganger. De iets langere wielbasis van 20 mm is natuurlijk positief voor de zit- en beenruimte. Verder is de portieropening met 35 mm gegroeid, de opbergruimtes in het interieur zijn in totaal met 40 liter vergroot.

Mercedes-Benz GLE Coupé


Diesel

Mercedes presenteert de nieuwe GLE Coupé in eerste instantie alleen met twee dieselmotoren. Beide motoren worden aangedreven door de bekende zes-in-lijn diesels, de 350 d en 400 d. Eerstgenoemde heeft 272 pk en 600 Nm, de 400 d heeft 330 pk en 700 Nm. Brandstofverbruik is voor beide motoren 1 op 12,5.

Wie liever benzine rijdt en nog meer vermogen onder z'n rechtervoet wil, moet wachten op de AMG-uitvoering. De 3.0-liter zes-in-lijn in die versie wordt ondersteund door een EQ Boost startdynamo, die goed is voor 22 pk en 250 Nm koppel extra. Het vermogen van de AMG-versie komt daarmee uit op 435 pk en 520 Nm. Sprinten naar 100 km/h gaat in 5,3 seconden, de topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h.

Mercedes-Benz GLE Coupé
Mercedes-Benz GLE Coupé
Mercedes-Benz GLE Coupé
Mercedes-Benz GLE Coupé
Mercedes-Benz GLE Coupé
Mercedes-Benz GLE Coupé
Mercedes-Benz GLE Coupé
Mercedes-Benz GLE Coupé
Mercedes-Benz GLE Coupé
Mercedes-Benz GLE Coupé
Mercedes-Benz GLE Coupé
Mercedes-Benz GLE Coupé
Mercedes-Benz GLE Coupé
Mercedes-Benz GLE Coupé
Mercedes-Benz GLE Coupé
Mercedes-Benz GLE Coupé
Mercedes-Benz GLE Coupé
Mercedes-Benz GLE Coupé

Zuinig

Het EQ Boost-systeem dient naast het verbeteren van de prestaties ook om het brandstofverbruik en de uitstoot van het bakbeest te reduceren. Op hogere snelheden kan de elektromotor het werk van de benzinemotor overnemen om de auto op snelheid te houden, de zogenaamde 'zeilmodus'. Het gecombineerde verbruik dat Mercedes-Benz voor de 3.0-liter AMG afgeeft is 1 op 10,75.

En AMG zou AMG niet zijn als het niet sleutelt aan het uiterlijk van de GLE Coupé. Om een meer extreme, sportieve uitstraling te creëeren zijn bijvoorbeeld veel zilverchrome accenten aangebracht. Denk daarbij aan de lamellen van de luchtinlaten en de splitter voor en achter. Standaard krijgt de AMG-versie 20 inch velgen mee, die uiteraard ook te vergroten zijn naar 22 inch. Binnenin de AMG GLE Coupé wordt het sportieve karakter onder andere geaccentueerd met rode tinten in het interieur.

Mercedes-AMG GLE Coupé
Mercedes-AMG GLE Coupé
Mercedes-AMG GLE Coupé
Mercedes-AMG GLE Coupé
Mercedes-AMG GLE Coupé
Mercedes-AMG GLE Coupé
Mercedes-AMG GLE Coupé
Mercedes-AMG GLE Coupé
Mercedes-AMG GLE Coupé
Mercedes-AMG GLE Coupé
Mercedes-AMG GLE Coupé
Mercedes-AMG GLE Coupé