Nieuwe Mercedes C-Klasse (2021) gespot
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F05%2FIMG_6299.jpeg)
Kijk eens wat we hier hebben, een gecamoufleerde sedan met een opvallend logo op de grille. Een trouwe Autovisie-lezer kwam de nieuweling tegen en legde de Mercedes-Benz C-Klasse vast.
Zie hier de volgende generatie Mercedes C-Klasse, die komend jaar op de weg moet verschijnen. Dit exemplaar is niet ontsnapt, maar legt de laatste testkilometers op de Duitse Autobahn af. Wanneer de marktintroductie daadwerkelijk volgt, is nog niet bekend. Voor de coronacrisis werkte Mercedes-Benz toe naar een verkoopstart in het eerste kwartaal van 2021.
Vierdeurs coupé
Tenminste, voor de sedan. Een nieuwe C-Klasse komt nooit in zijn eentje. Na de vierdeursvariant volgt eerst een verlengde versie voor de Chinese markt, in 2022 gevolgd door de stationwagon en de Coupé en de Cabriolet in 2023. Een vierdeurs coupé zou er van de huidige generatie al komen, maar de autobouwer zag er uit angst voor kannibalisme met de CLA vanaf. De variant komt er evenmin op basis van de nieuwe editie, zo wil het verhaal.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F05%2FIMG_6291.jpeg)
Aangepast platform
De C-Klasse 2021 krijgt het platform MRA-II, dat een evolutie is van de bestaande bodemsectie. Anders dan de huidige architectuur is de nieuwe constructie meer geschikt voor elektrificatie en kan het een grotere batterij herbergen. Een volledig elektrische uitvoering komt er niet. Mercedes-Benz beperkt zich tot elektro-ondersteuning voor de vier- en zescilinder motoren. Naar verluidt zal Mercedes-Benz stoppen met een V8 voor de AMG-uitmonstering. Daarvoor in de plaats komt een geëlektrificeerde vierpitter waaruit de techneuten uit Affalterbach een vermogen schijnen te halen dat op het niveau van de 4.0 V8-motor ligt.
Twee schermen
Mercedes-Benz geeft de C-Klasse een design mee dat voortborduurt op dat van de nieuwe S-Klasse, die de Duitsers binnenkort voorstellen. Dat geldt voor zowel de buiten- als binnenzijde. Meest in het oog springend is het ontwerp van het dashboard. Waar de huidige C-Klasse Mercedes’ stijl van twee naast elkaar geplaatste schermen oversloeg, daar krijgt de nieuwe generatie een digitaal instrumentarium met groot display op de middentunnel à la de volgende S-Klasse later dit jaar.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F05%2FIMG_6250.jpeg)
Carrosserievarianten
Met de nieuwste editie begint Mercedes aan de vijfde generatie C-Klasse. De stamboom startte echter in 1982 met de 190, die toen de bijnaam ‘Baby Benz’ kreeg. In 1993 verscheen voor het eerst de ‘compact’-aanduiding. Dat model was er als sedan en als Combi. De tweede generatie verscheen in 2000 en naast de bestaande carrosserievarianten, bracht Mercedes toen voor het eerst een hatchback uit. Dat model kreeg geen vervolg. De editie uit 2007 was er weer alleen als sedan en als Estate. De huidige generatie staat alweer sinds 2014 in de showroom en onderging in 2018 een facelift. Voor het eerst kreeg de productlijn er een Coupé en Cabriolet erbij. De C Cabriolet is de best verkochte open Mercedes.
Lees ook:
Ook interessant
-
Leukste Volkswagen Passat krijgen wij niet! En bedankt, Belastingdienst
-
Deze 58.995 euro kostende Chinees moet jou uit een BMW i5 houden
-
Actiegroep: ‘Verbied afkortingen als PHEV, HEV en MHEV’
-
‘Automobilisten ontkennen steeds vaker schuld bij kleine aanrijding’
-
Duik in de prijslijst: de Ford Puma Gen-E
-
Waarom deze Ferrari 550 Maranello uit 2001 een parachute heeft
-
Pas op, Jan Akkerman en Thijs van Leer! Dit is de eerste focusflitser
-
Hoe (adaptieve) cruise control de kans op een ongeluk vergroot
-
Koop deze Cybertruck-grafkist! Optioneel met Full Self-Burying
-
Volvo EX30 duizenden euro’s goedkoper en nieuwe ‘offroadversie’
-
Efficiëntie van elektromotor is al 97 procent, maar Audi wil meer
-
‘Notoire alcomobilisten moeten alcoholslot in de auto krijgen’