Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 2 jun 2022
Leestijd: 3 minuten

Nieuwe Mercedes-Benz GLC is altijd een hybride

De volledig nieuwe Mercedes-Benz GLC is los. Die verschijnt enkel als hybride. Dit is ‘m!

Net als bij veel recente modellen van Mercedes-Benz moet je even een paar keer knipperen om te zien of je nu naar het vorige, of het nieuwe model kijkt. De Duitsers kiezen voor hun ontwerpen heel duidelijk voor een langzame evolutie, in plaats van een stevig afwijkend design. Dat geldt ook voor de GLC.

C-Klasse Estate

Wie goed kijkt, ziet wel degelijk dat de auto sterk vernieuwd is. De koplampen lopen bijvoorbeeld door tot de grille, die bovendien wat groter is dan voorheen. Op de achterzijde vinden we lichtunits die doen denken aan die van de C-Klasse Estate. Al met al is-ie vooral een beetje aerodynamischer geworden. De Cw-waarde bedraagt nu 0,29, ten opzichte van 0,31 van het vorige model.

Ook is-ie groter dan z’n voorganger. De nieuwe Mercedes-Benz GLC is 4,71 meter lang en is zodoende 6 centimeter langer dan het uitgaande model. Hij is wel lager, 4 millimeter om precies te zijn. De breedte is identiek aan het vorige model (1,89 meter). De wielbasis meet nu 2,89 meter, een toename van bijna 2 centimeter. Ook is de spoorbreedte gegroeid, met 6 millimeter vóór en 23 millimeter achter.

Meer ruimte

Dat alles komt de ruimte binnenin natuurlijk ten goede. De bagageruimte is toegenomen tot 600 liter, 50 liter meer dan in de vorige Mercedes-Benz GLC.

In de auto zien we meer nieuwigheden, al waren die ook te verwachten. Neem het interieur, dat helemaal in lijn is met die van de nieuwe C-Klasse en andere modellen van de fabrikant. Centraal op het dashboard prijkt een rechtopstaand scherm, dat 11,9-inch meet. Het exemplaar achter het stuurwiel meet 12,3-inch. Ze draaien op het nieuwe MBUX-systeem.

Motoren Mercedes-Benz GLC

We schreven het al, maar de Mercedes-Benz GLC komt enkel met geëlektrificeerde aandrijflijnen op de markt. Centraal in alle aandrijflijnen staat altijd een viercilinder. Het gaat om een 2,0-liter, die in de GLC 200 204 pk levert. In de GLC 300 is dezelfde machine goed voor 258 pk. Dieselen kan met de GLC 220d, die 194 pk heeft. Allemaal krijgen ze hulp van een starter-generator, die 23 pk levert. Een negentraps automaat en vierwielaandrijving zijn standaard.

Uiteraard komen er ook plug-in hybrides. Die maken gebruik van bovengenoemde motoren, maar die krachtbronnen worden gekoppeld aan een elektromotor die goed is voor 136 pk en 440 Nm. Het resultaat is een systeemvermogen van 313 pf 381 pk. Beide varianten hebben een 31,2 kWh-accu, die goed is voor een bereik van ruim 100 kilometer volgens WLTP. Net als andere PHEV’s van de fabrikant, kan de Mercedes-Benz GLC PHEV ook aan de snellader gehangen worden. Met een (optioneel) laadvermogen van 60 kW duurt het dan 30 minuten om de accu weer helemaal op te laden. Ook verschijnt er weer een dieselvariant met stekker, die goed is voor 333 pk.

Luchtvering

Door het nieuwe platform krijgt de Mercedes-Benz GLC ook een reeks vernieuwingen wat betreft onderstel en systemen. Denk aan een meesturende achteras en luchtvering, alsmede een systeem waarmee je kunt zien wat er onder en direct voor je auto gebeurt. Dat beeld wordt via het scherm geprojecteerd. Optioneel kan ook de bodemvrijheid met 20 millimeter worden verhoogd, middels de toevoeging van een offroad-techniekpakket.

Al het bovenstaande gaat voor nu over de reguliere SUV-variant, maar reken er maar op dat er weer een GLC Coupé verschijnt. Wanneer dat gebeurt, is nog even afwachten. Prijzen volgen in een later stadium.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.