Nieuwe Mercedes-AMG SL vervangt GT Roadster
Met de introductie van de 300 SL, waarvan de eerste details op 12 maart 1952 de wereld in werden gestuurd, zette Mercedes-Benz een iconische sportwagen neer en werd de aanduiding SL ook buiten de Mercedes-wereld heilig verklaard. Vandaag, exact 69 jaar later, geeft de nieuwste editie weer een teken van leven.
De volgende generatie breekt op verschillende vlakken met het verleden en ook met zijn directe voorganger. Verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de achtste editie van de roadster is ditmaal Mercedes-AMG, en dat is voor het eerst. Of daarmee de SL in goede handen is, zullen we later weten als we achter het stuurwiel van de roadster stappen. Feit is dat de klantengroep van Mercedes-Benz het een goede ontwikkeling vind. Met de vorige editie was de Duitse autobouwer het spoor bijster, zo stellen veel Mercedes-rijders. De auto was te veel Gran Turismo in plaats van een sportieve cabriolet.
Vergetelheid
De vorige generatie zorgde ervoor dat er vraag naar een open variant van de GT van Mercedes-AMG ontstond. Hoewel de autobouwer daar direct duidelijk over was en absoluut niet met een GT Roadster de strijd zou aangaan met de SL, zwichtte het merk onder de publieke druk. De GT Roadster kwam er en drukte daarmee de op leeftijd geraakte SL in de vergetelheid.
Interne strijd
Toch wint de SL het van de GT Roadster. Het management van Mercedes-Benz wilde ditmaal geen interne strijd. De GT Roadster ruimt binnen afzienbare tijd het veld en krijgt geen vervolg. De SL neemt zijn plaats in, die om die reden dus nu door Mercedes-AMG wordt ontwikkeld. De SL leeft dus voort en krijgt een achtste editie.
Mercedes GT en SLS hebben dezelfde softtop -Sjoerds Weetjes 151
Vierwielaandrijving
Naast dat Mercedes-AMG nu voor het eerst de ontwikkeling doet, breekt de SL op nog een vlak met het verleden. Hij krijgt deze keer vierwielaandrijving. Alle eerdere editie waren er met tweewielaandrijving. De nieuweling krijgt bovendien een tweede zitrij. Nu had de huidige SL geen achterstoelen, maar in het verleden waren er enkele SL-edities met kinderstoeltjes achterin. De nieuwe SL krijgt bovendien een softtop. De huidige en vorige SL beschikten over een inklapbare hardtop. Vanaf de eerste tot en met de vijfde generatie had een SL altijd een softtop en een losse hardtop. Dat de SL anno 2021 weer over een stoffen dak beschikt, is voor de trouwe Autovisie-lezer geen verrassing. Al in 2014 onthulde Autovisie dat de SL weer een softtop zou krijgen. In 2014, ja. Designafdelingen denken heel ver vooruit.
2+2 Cabriolet
Overigens doen de heren uit Affalterbach niet alleen de ontwikkeling van de SL, de 2+2-roadster wordt ook onder de vlag van Mercedes-AMG gepositioneerd. Mercedes-Benz zal de productie voor zijn rekening nemen, zoals alle AMG-modellen gewoon op de reguliere productielijnen van het concern worden gemaakt. De productie van de V12 en geblazen V8 in AMG-specificatie worden door de Motorsport-tak vervaardigd.
Momenteel legt Mercedes-AMG de laatste hand aan de SL. De laatste testritten starten spoedig op de Nordschleife in Duitsland. Wanneer de SL exact op de markt komt, is nog niet bekend. Dat wordt in ieder geval nog dit jaar.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8