Nieuwe Mercedes-AMG S 63 heeft het koppel van een DAF-truck
Toegegeven, we overdrijven een heel klein beetje. De minst sterke DAF XF produceert 1800 Nm koppel. Maar de nieuwe Mercedes-AMG S 63 E-Performance zit daar niet eens zo ver onder, met maar liefst 1430 Nm.
Toen wij de eerste foto van de Mercedes-AMG S 63 E-Performance zagen, moesten we gelijk aan de Buick LaCrosse denken. Die had vroeger ook zo’n ovale, verchroomde Panamericana-grille. Smaken verschillen, maar wat ons betreft oogt het front van de AMG een tikkeltje goedkoop, zeker op de witte auto hierboven. En dan helpt het ook niet dat er zo’n weinig flatteuze sensor rechts van het logo hangt (te zien op de donkere auto hieronder).
Mercedes-AMG S 63 met V8 en elektromotor
Afijn, het is wat er achter ligt dat de S 63 zo interessant maakt. Hij wordt aangedreven door de bekende 4,0-liter twinturbo V8 van AMG, die in dit geval hulp krijgt van een hybridesysteem.
De elektromotor zit op de achteras, levert 190 pk en is gekoppeld aan een tweetraps transmissie en een sperdifferentieel. De achtcilinder voorin zit vast aan een negentraps automaat met dubbele koppeling. Samen leveren ze een vermogen van 802 pk en 1430 Nm koppel.
Optioneel met een topsnelheid van 290 km/h
Een lichte jongen is de Mercedes-AMG S 63 niet. Hij weegt net geen 2600 kilo (!), maar sprint toch in slechts 3,3 seconden naar 100 km/h. Standaard is de topsnelheid afgeregeld op 250 km/h. Kies je voor het optionele AMG Driver’s Package, dan staat de begrenzer 290 km/h toe.
Niet zo relevant voor een AMG is zijn elektrische range. Op zijn 13,1 kWh-batterij kan de S 63 maximaal 33 kilometer ver komen. One-pedal driving is mogelijk, als je de aandrijflijn in de hoogste regeneratiestand hebt staan.
Semi-autonome Drive Pilot nog niet leverbaar
Heb je snel last van keuzestress, dan is de S 63 niet de auto voor jou. Hij vraagt je namelijk om te kiezen uit zeven rijmodi: Electric, Comfort, Battery Hold, Sport, Sport+, Slippery en Individual.
Verder is de AMG standaard uitgerust met vierwielaandrijving, actieve motorsteunen, adaptieve luchtvering met rolstabilisatie, koolstofkeramische remmen en een mee- en tegensturende achteras. Drive Pilot – de Level 3-autonome rijassistent van de Mercedes S-Klasse – is vreemd genoeg pas later leverbaar op de S 63.
Lees ook:
Ook interessant
-
De Mercedes-AMG GT 43 kent zijn eigen doelgroep niet
-
‘We worden toch maar geen volledig elektrisch merk’, zegt Mercedes nu
-
Onderzoek: ‘Bijna alle semi-autonome rijassistenten zijn ruk!’
-
Mercedes: ‘Europa moet het Chinese merken juist makkelijker maken’
-
Waarom je liever een gebruikte Mercedes-AMG koopt dan deze nieuwe E53
-
Dit is waarom iedere Mercedes een schietstoel-functie heeft
-
Mercedes-AMG SL 43 vs. Lexus LC 500 Convertible: leukste cabrio
-
Ook Mercedes zelf vindt het design van de EQE en EQS niks
-
Deze Mercedes SL is onderhuids een Pagani Zonda
-
Deze Mercedes CLE bewijst: de cadeauklasse bestaat nog
-
Waarom je liever een plug-in hebt dan deze AMG
-
Waarom nieuwe Mercedes-modellen gebruiksonvriendelijker worden