Mercedes-AMG hakt met de botte bijl in de CO2-uitstoot van de AMG C63. De aankomende versie moet naar verluidt afscheid nemen van de V8 en deze inruilen voor een hybride tweeliter vierpitter. 

AMG C63


Het downsizen van motoren was al begonnen in Affalterbach, maar het lijkt erop dat het nu extreme vormen gaat aannemen. Dit heeft als eerste invloed op de Mercedes-AMG C63. Deze supersedan moet namelijk de helft van zijn cilinders afstaan en krijgt daarvoor een elektromotor terug. Britse site Autocar hoorde uit bronnen binnen AMG dat de C63 met vier cilinders al in 2022 gepresenteerd wordt.

Minimaal 510 pk

Hoewel we nog niet veel weten over de nieuwe C63, is al wel duidelijk dat hij minimaal 510 pk en 750 Nm krijgt. Daarmee doet hij dus niet onder voor het huidige model. Ook weten we dat de Duitsers van plan zijn om de motor uit de AMG A45 S, en het hybride-systeem uit de AMG C43 te gebruiken. In beide gevallen zullen de onderdelen wel getuned worden om nog meer vermogen te produceren. Dat is ook wel nodig, want als ze nu aan elkaar geschroefd worden, komt het systeemvermogen uit op 443 pk (421 pk uit de tweeliter viercilinder + 22 pk uit het hybridesysteem).

Natuurlijk is deze nieuwe EQ Boost hybride aandrijflijn een stuk milieuvriendelijker, maar hij heeft ook voordelen voor het rijgedrag van de auto. Niet alleen is De volledige trekkracht eerder beschikbaar dankzij de hulp van de elektromotor, ook ligt de hele lijn lager in de auto en weegt hij minder dan de V8. En zoals we weten, komen een lager gewicht en een lager zwaartepunt het rijgedrag van een auto ten goede. AMG pakt gelijk door en wil ook een nieuwe 4Matic-module ontwikkelen, één waarmee de karakteristieken van achterwielaandrijving beter naar boven komen. Dit systeem zou in alle nieuwe AMG's moeten komen omdat het merk helemaal afstapt van achterwielaandrijving.

815 pk

Dat Mercedes-AMG de V8 uit de C63 haalt, is geen verrassing. De AMG C43 heeft de V8 al niet meer en wordt aangedreven door een hybride drieliter V6. Ook maakt Tobias Moers, CEO van AMG, er geen geheim van dat de auto's van het merk drastische veranderingen zullen ondergaan om aan de CO2-eisen te blijven voldoen. Maar voor het zover is, laat AMG nog wel even zien wat hybride-power kan betekenen als je het niet gebruikt om te downsizen: het merk komt volgend jaar met de Mercedes-AMG GT 73 4-door 4Matic+ met 815 pk. Deze auto heeft overigens nog wel een V8.