Is de nieuwe Mazda 6 met achterwielaandrijving aanstaande?
Een nieuwe Mazda 6 met achterwielaandrijving lijkt werkelijkheid te gaan worden. Zien we het model in de eerste helft van 2022?
Wel als het aan het Japanse Spyder 7 ligt. Dat medium meldt namelijk dat we begin 2022 een compleet nieuwe Mazda 6 kunnen verwachten. Het klopt in ieder geval met eerdere geruchten over het nieuwe model, want in 2020 schreven we al dat de auto eind 2022 op de markt verschijnt. Een introductie begin volgend jaar klinkt dus logisch.
Achterwielen
Het wordt een voor de autowereld uniek model. Waar iedereen overschakelt op elektrificatie en zelfs BMW meerdere voorwielaangedreven auto’s bouwt, komt Mazda weer met een achterwielaangedreven auto. Juist, in de nieuwe Mazda 6 gaan alle pk’s naar de achterwielen. Lekker tegendraads. Laat dat maar aan Mazda over.
En alsof dat nog niet genoeg is, komt het nieuwe model ook op de markt met een zes-in-lijn-motor. Wél bijgestaan door een 48 volt-systeem en dus een milde hybride, maar dat mag de pret niet drukken. Volgens eerdere berichten van onder andere Car and Driver is die motor, die gekoppeld wordt aan een achttraps automaat, goed voor zo’n 350 pk. Klinkt heerlijk, toch?
Diesel en PHEV
Naast die zes-in-lijn-benzinemotor is Mazda volgens het Japanse medium voornemens om een zescilinder diesel te introduceren, ook voorzien van mild hybrid-techniek. Daarnaast wordt er gewerkt aan een plug-in hybride-variant.
Het is nog maar zeer de vraag of de zes-in-lijn ook naar Europa komt, laat staan Nederland. Verschillende Aziatische auto’s waar we warm van worden, zoals de nieuwe Nissan Z en Subaru BRZ, komen door de strenge emissieregels niet naar Europa. De kans is dus aanwezig dat Mazda de 6 enkel als PHEV naar ons continent brengt, en de zes-in-lijn lekker in Japan houdt.
Mazda Concept Vision Coupe
Kortom, het is nog even afwachten. Dat geldt ook voor het design van de nieuwe 6. Hoogstwaarschijnlijk borduurt de nieuwkomer voort op de Concept Vision Coupe. Die fraaie concept car liet Mazda in 2018 op de Tokyo Motor Show zien. Dat was een prachtig gelijnde vierdeurs sedan, die ons wel erg deed denken aan de Aston Martin Rapide en Lagonda Taraf. En da’s absoluut geen probleem.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Doel bereikt! Nu zijn alle Peugeot-modellen elektrisch, behalve één
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Belastingvoordeel elektrische auto verdwijnt: straks goedkoper om weer op benzine of diesel te rijden?
-
Kijk alleen met zonnebril naar het interieur van de Mansory G-Klasse
-
Ook voor deze nieuwe snelweg in Nederland moet straks tol betaald worden
-
Lotus te zwaar? Caterham komt met oplossing in EV-tijdperk
-
Italië roept Stellantis op het matje, omdat jullie deze auto niet kopen
-
Rolls-Royce Spectre Lunaflair is meest exclusieve Rolls-Royce ooit
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!