Nieuwe Mazda 6 neemt klassieke BMW-filosofie over
Waar BMW voor verschillende modellen achterwielaandrijving in de ban heeft gedaan en zelfs driecilinders in zijn auto’s levert, gaat Mazda de andere kant op. Tenminste, als we het Amerikaanse Car and Driver mogen geloven.
Want volgens het Amerikaanse magazine heeft Mazda namelijk een aantal verrassingen in de hoge hoed voor zijn nieuwe 6.
Zes-in-lijn
In februari van dit jaar schreven wij al over nieuwe patenten die Mazda heeft aangevraagd. Zo zijn er onder meer patenten aangevraagd voor een nieuw type Skyactiv-X motor. De huidige Skyactiv-X-motor is een 2,0-liter viercilinder met 180 pk, de nieuwe patenten zijn echter aangevraagd voor een Skyactiv-X zes-in-lijn. Opvallend aan die patenten is dat de motor slechts twee uitlaatpoorten heeft, waardoor hij minder ruimte inneemt. Bijbehorend zijn ook patenten aangevraagd voor een moderne, meer comfortabele automaat met acht versnellingen. Dat kan dus wijzen op een motor met potentie, die zowel in luxe als sportievere modellen gebruikt kan worden. Car and Driver beweert getallen te hebben gezien die de 350 pk naderden. In eerste instantie wordt de aandrijflijn verwacht in de nieuwe Mazda 6, die eind 2022 op de markt moet komen.
Het oude Beierse recept
Het Amerikaanse magazine weet daarnaast te vermelden dat de nieuwe Mazda 6 (waarschijnlijk) volledig tegen de trend in achterwielaandrijving gaat krijgen. In combinatie met de zes-in-lijn komt dat heel erg BMW-achtig over, maar daar hebben wij niks op tegen! Waar BMW eigenlijk meer overstapt naar voorwielaandrijving, is dit weer eens lekker tegendraads van de Japanse fabrikant. In de huidige line-up is de MX-5 de enige achterwielaandrijver van Mazda, en dat bleek in onze test al een van de leukst sturende auto’s van het moment te zijn.
RX-Vision
Het zou zomaar kunnen dat deze aandrijflijn zich ook een weg baant naar een sportcoupé van Mazda. In 2015 toonde de Japanse autofabrikant de bloedmooie RX-Vision, een concept met rotatiemotor. Nu gaan we voorlopig de rotatiemotor alleen als range-extender zien in de elektrische MX-30 en een plug-in hybride. Andere plannen met de rotatiemotor zijn nog niet duidelijk. Wel duidelijk is het feit dat de rotatiemotor een klein blok is, en de RX-Vision een grote motorkap heeft. Zou daar dan zomaar een potente Skyactiv-X zes-in-lijn in passen?
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8