Nieuwe Mazda 6 neemt klassieke BMW-filosofie over
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F04%2Fmazda_vision_coupe_38.jpeg)
Waar BMW voor verschillende modellen achterwielaandrijving in de ban heeft gedaan en zelfs driecilinders in zijn auto’s levert, gaat Mazda de andere kant op. Tenminste, als we het Amerikaanse Car and Driver mogen geloven.
Want volgens het Amerikaanse magazine heeft Mazda namelijk een aantal verrassingen in de hoge hoed voor zijn nieuwe 6.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F04%2Fmazda_vision_coupe_6.jpeg)
Zes-in-lijn
In februari van dit jaar schreven wij al over nieuwe patenten die Mazda heeft aangevraagd. Zo zijn er onder meer patenten aangevraagd voor een nieuw type Skyactiv-X motor. De huidige Skyactiv-X-motor is een 2,0-liter viercilinder met 180 pk, de nieuwe patenten zijn echter aangevraagd voor een Skyactiv-X zes-in-lijn. Opvallend aan die patenten is dat de motor slechts twee uitlaatpoorten heeft, waardoor hij minder ruimte inneemt. Bijbehorend zijn ook patenten aangevraagd voor een moderne, meer comfortabele automaat met acht versnellingen. Dat kan dus wijzen op een motor met potentie, die zowel in luxe als sportievere modellen gebruikt kan worden. Car and Driver beweert getallen te hebben gezien die de 350 pk naderden. In eerste instantie wordt de aandrijflijn verwacht in de nieuwe Mazda 6, die eind 2022 op de markt moet komen.
Het oude Beierse recept
Het Amerikaanse magazine weet daarnaast te vermelden dat de nieuwe Mazda 6 (waarschijnlijk) volledig tegen de trend in achterwielaandrijving gaat krijgen. In combinatie met de zes-in-lijn komt dat heel erg BMW-achtig over, maar daar hebben wij niks op tegen! Waar BMW eigenlijk meer overstapt naar voorwielaandrijving, is dit weer eens lekker tegendraads van de Japanse fabrikant. In de huidige line-up is de MX-5 de enige achterwielaandrijver van Mazda, en dat bleek in onze test al een van de leukst sturende auto’s van het moment te zijn.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F04%2Fmazda_rx-vision_concept_5.jpeg)
RX-Vision
Het zou zomaar kunnen dat deze aandrijflijn zich ook een weg baant naar een sportcoupé van Mazda. In 2015 toonde de Japanse autofabrikant de bloedmooie RX-Vision, een concept met rotatiemotor. Nu gaan we voorlopig de rotatiemotor alleen als range-extender zien in de elektrische MX-30 en een plug-in hybride. Andere plannen met de rotatiemotor zijn nog niet duidelijk. Wel duidelijk is het feit dat de rotatiemotor een klein blok is, en de RX-Vision een grote motorkap heeft. Zou daar dan zomaar een potente Skyactiv-X zes-in-lijn in passen?
Lees ook:
Ook interessant
-
Kamervragen en woede om sluiting Ketheltunnel: ‘Absurd kwetsbaar’
-
Aantal betrapte bestuurders onder invloed van drugs neemt toe
-
BMW XM laat weer van zich horen: zo komt-ie eruit te zien
-
Nederlands wereldkampioen Formule E proeft aan Formule 1: ‘Hij is erg getalenteerd’
-
Mercedes T‑Klasse alleen elektrisch naar Nederland
-
Dit is het Nederlandse zonne-autootje voor in de stad
-
Tesla krijgt productie in Shanghai slecht op gang, oorzaak laat zich raden
-
Ongekend: Ketheltunnel dicht ‘wegens ziek personeel’, dikke files om Rotterdam
-
Jaguar Land Rover is ‘blij’ met het chiptekort
-
Renault Kangoo met Open Sesame-deuren toch naar Nederland
-
Deze klassieker wil je: prachtige Volvo 343 voor 2500 euro
-
Autovisie Kennisquiz: de Range Rover-quiz