Nieuwe Jeep Cherokee L biedt meer luxe en een derde zitrij
De Cherokee kennen we natuurlijk als echte terreinwagen, al hebben de modellen vanaf 2002 een minder ‘ruig’ design. Dit geld ook voor het 2021 model, echter onderscheid dit ontwerp zich wel van andere Cherokee’s. Met een derde zitrij en een strak design is de Jeep in alle opzichten veranderd.
De “L” is voorzien van veel luxe en heeft bovenal een opvallend ontwerp. De smalle horizontale koplampen en rechtopstaande grille geven de Jeep een statige uitstraling. Ter hoogte van de kentekenplaat zijn in de bumper nog twee led strips gepositioneerd, deze fungeren als dagrijverlichting en zijn optioneel te bestellen.
Big, bigger, biggest
Het nieuwe model heeft niet voor niets een L achter zijn naam. Met een lengte van 5,2 meter is-ie maar liefst 38 centimeter langer dan de Cherokee uit 2010. Ondanks zijn lengte is de aanrijhoek 30,1 graden en de afrijhoek 23,6 graden. Dit komt deels door de adaptieve dempers en luchtvering. Tijdens snelwegritten wordt het koetswerk verlaagd met 21 mm. Ga je vervolgens het terrein in met de Jeep dan kan-ie 60 mm worden ‘opgekrikt’.
Imposant interieur
De gegroeide buitenmaten zien we terug in het interieur. Met een derde zitrij en een bagageruimte van 484 liter (1.330 liter met laatste zitrij plat) biedt hij meer dan voldoende ruimte. Moet je echt veel vervoeren en heb je geen passagiers bij je, dan kun je zo’n 2.400 liter kwijt.
Comfort
Heb je wel vaak passagiers bij je, dan kun je gaan voor de Summit- of Overland-uitvoeringen. Deze beschikken onder andere over verwarmde en gekoelde stoelen met massagefunctie. Daarnaast biedt de Cherokee 8,4 tot 10,1 inch infotainmentdisplay en 10,3 inch instrumentarium. Dit instrumentenpaneel kan verschillende informatie weergeven, zo zit er bijvoorbeeld een nachtzichtsysteem op de auto. Welke systemen en opties de Jeep heeft, is afhankelijk van je keuze uit vier pakketten: Laredo and landing (met 18 inch velgen en een 8,4 inch display), Limited (Met 20 inch velgen en verwarmde stoelen tot aan de tweede zitrij), Overland (met 20 inch velgen en een elektronisch sperdifferentieel) en The Summit (meest luxe pakket met 10,1 inch display en ‘memory seats’).
Aandrijflijn
De Jeep Grand Cherokee L wordt uitgerust met een 3.6-liter V6 of een 5.7-liter V8. Deze leveren 290 en 357 pk. Het schakelen wordt altijd voor je gedaan met een achttrapsautomaat. Het vermogen wordt standaard naar de achterwielen gestuurd, maar kan ook verdeeld worden over vier wielen. Met drie verschillende 4×4-systemen verliest Jeep de offroad-roots niet uit het oog. De keus is er uit: Quadra-Trac I, Quadra-Trac II (met lage gearing voor de versnellingsbak), Quadra-Drive II (met elektronisch gestuurd achter differentieel).
Of de Jeep naar Europa komt en voor welke prijs is nog niet bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024