Nieuwe Hyundai i30 gericht op Europa
De nieuwe Hyundai i30 moet een breder publiek gaan bedienen dan het huidige model. De Koreanen geven de nieuwe hatchback daarom een vrij behoudend uiterlijk mee. Nu ja, Koreanen, de auto is ontwikkeld én ontworpen in Europa.
Grille
Hyundai werkt aan een nieuw familiegezicht. Alle modellen van het merk moeten direct aan de zeshoekige grille te herkennen zijn. Zo ook de nieuwe Hyundai i30. De auto is volledig ontwikkeld in Europa en ontworpen door Peter Schreyer, die voorheen verantwoordelijk was voor het design van Audi. Korea komt er eigenlijk helemaal niet meer aan te pas: de productie van de auto zal in Tsjechië plaatsvinden. Hij is 4,34 meter lang en op vijf millimeter na 1,80 meter breed. De wielbasis is 2,65 meter lang. Daarmee is hij vier centimeter langer, anderhalve centimeter breder en heeft hij dezelfde wielbasis als zijn voorganger.
Interieur
Van binnen oogt de nieuwe i30 een stuk luxueuzer dan zijn voorganger. Hij wordt leverbaar met een acht inch groot touchscreen, dat hoog bovenop het dashboard is geplaatst. Het systeem ondersteunt onder meer Apple Carplay en Android Auto en wordt geleverd met zeven jaar aan Live Services van TomTom. Niet alles is met het scherm te bedienen: Hyundai houdt vast aan draaiknoppen voor de geregelde airconditioning. Optioneel kun je nog kiezen voor geventileerde en verwarmbare stoelen, een verwarmbaar stuurwiel en een groot panoramisch schuif-/kanteldak. Ook op het gebied van veiligheid heeft Hyundai er alles aan gedaan om hem helemaal bij de tijd te maken: de i30 is leverbaar met een groot aantal assistentiesystemen, waaronder onder meer een noodremsysteem, dodehoeksensoren, een rijbaanassistent en een grootlichtassistent.
Motoren
De nieuwe Hyundai i30 wordt leverbaar met twee benzinemotoren en drie dieselmotor. De belangrijkste nieuwkomer is de 1,4 liter viercilinder turbomotor met een vermogen van 140 pk. Het nieuwe blok is veertien kilogram lichter dan de uitgaande 1.4 van Hyundai, terwijl hij ook krachtiger is geworden. De instapper wordt de 1.4 met 100 pk, gevold door de 120 pk sterke 1,0 liter driecilinder. Dieselen kan in drie verschillende smaken van de 1,6 liter: 95, 110 en 136 pk. Alle motoren zijn standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, maar de 1,4 liter turbomotor en de twee sterkste diesels worden ook geleverd met een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling.
N
De Hyundai i30 vormt de basis voor de eerste hot hatch van het merk, de i30 N. Dat model wordt in 2017 onthuld en moet een 2,0 liter turbomotor krijgen met een vermogen van ongeveer 265 pk. Albert Biermann, voorheen de topman bij BMW M, is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de auto. De heetste hatchback moet het niet worden, maar hij moet wel veel rijplezier gaan bieden.
Drie
Naast de vijfdeurs hatchback komen nog twee carrosserievarianten, waaronder ook weer een stationwagen. De nieuwe i30 maakt zijn showdebuut op de Autosalon van Parijs en moet begin 2017 op de markt komen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China