Waar de eerste twee generaties Ford Kuga redelijk op elkaar leken, daar neigt de derde qua uiterlijk meer naar de Focus. Voor de nieuwe SUV zijn een groot aantal aandrijflijnen beschikbaar.


In het leveringsprogramma van de Kuga staan twee diesels (een 1.5 met 120 pk en een 2.0 met 180 pk) en twee benzinemotoren (een 1.5 met 120 pk en een 1.5 met 150 pk). Standaard zijn ze voorzien van een handgeschakelde zesbak, optioneel is een achttraps automaat. Dan zijn er ook nog een aantal hybride-uitvoeringen.

Mild hybrid

De Kuga EcoBlue Hybrid is een mild hybrid met een 150 pk sterke 2,0 liter dieselmotor en een 48 Volt-startmotor/generator. Dat betekent dat hij remenergie kan omzetten in elektriciteit, die de auto bij het accelereren weer kan benutten. De Kuga Hybrid heeft een echte hybride-aandrijflijn, met een 2,5 liter Atkinson-motor en voor- of vierwielaandrijving.

Elektrische actieradius

Tot slot is er nog een Kuga Plug-in Hybrid. Die heeft dezelfde 2,5 liter Atkinson-motor, maar koppelt daar een 14,4 kWh-batterij aan. De auto is 225 pk sterk en zou op elektrische kracht alleen een afstand van 50 kilometer moeten kunnen afleggen. Zijn opgegeven verbruik is heerlijk theoretisch en komt uit op 1 op 83,3.

Iets gegroeid

De kersverse Kuga is iets gegroeid ten opzichte van zijn voorganger. Hij is 8,9 centimeter langer, 4,4 centimeter breder, 2,0 centimeter lager en heeft een 2,0 centimeter grotere wielbasis. Die toegenomen afmetingen zouden in het interieur voor wat meer ruimte zorgen. De achterbank is te verschuiven voor meer beenruimte of een grotere kofferbak.