Aankomende zomer start Ford de Europese verkoop van deze geheel nieuwe Ford Focus ST. Het is de voorlopige topversie van de Focus-familie. In de toekomst wordt die rol overgenomen door de nieuwe Focus RS. Bijzonder is dat de nieuwe Focus ST nu met trekhaak leverbaar is. Bij de vorige generatie Focus ST was dit niet mogelijk vanwege de centraal geplaatste uitlaat.

Ford Performance

Ford heeft voor de ontwikkeling van deze Focus ST een beroep gedaan op Ford Performance. Je kan hem vanaf komende zomer bestellen als vijfdeurs en als Focus ST Wagon. Elke carrosserievariant is uitgerust met een 280 pk en 420 Nm sterke 2,3-liter EcoBoost-benzinemotor met twin-scroll turbo-technologie. Die 280 paardenkrachten zijn voorhanden bij 5.500 toeren per minuut. Het maximumkoppel van 420 Nm is beschikbaar tussen 3.000 en 4.000 tpm. De Focus ST sprint naar verwachting in minder dan 6,0 seconden van 0 naar 100 km/h. Over de topsnelheid doet Ford nog geen uitspraken.


Hand met automatische tussengasfunctie

Ford koppelt de viercilinder aan een handgeschakelde zesbak met automatische tussengasfunctie - bekend van de Mustang - óf een zeventraps automaat met schakelflippers. De automatische, uitschakelbare tussengasfunctie (Rev-matching) is leverbaar als onderdeel van het optionele Performance Pack voor de handgeschakelde Focus ST EcoBoost-varianten. Het Performance Pack biedt ook Launch Control en rode remklauwen.


Elektronisch sperdifferentieel

De Focus ST heeft verder een primeur voor een voorwielaangedreven Ford, namelijk een elektronisch sperdifferentieel (eLSD). Dit systeem stuurt tot 100 procent van het beschikbare vermogen naar het wiel met de meeste tractie. Ook nieuw is dat de Focus ST selecteerbare Drive Modes heeft. Hiermee kan de bestuurder het gedrag van de auto aanpassen. Er is keuze uit Slippery/Wet, Normal, Sport en - met het Performance Pack - ook Track. CCD-technologie (Continuously Controlled Damping) is standaard op de vijfdeurs EcoBoost-variant en garandeert volgens Ford een betere werking van de onafhankelijke SLA (short long arm) achterwielophanging. Daarover gesproken: de dempers op de vooras zijn tot 20 procent stijver gemaakt en tot 13 procent op de achteras. De rijhoogte is met 10 mm verlaagd.

Michelin Pilot Sport 4S-banden

Wat is er nog meer interessant? Nou, denk aan elektrisch bekrachtigde stuurinrichting (EPAS) die 15 procent sneller reageert dan in de reguliere Focus. Volgens Ford zijn er twee omwentelingen van het stuurwiel nodig zijn om de voorwielen van volledig links naar volledig rechts te doen draaien. De Focus ST is standaard voorzien van Michelin Pilot Sport 4S-banden. De remmen vóór meten 330 x 27 mm en achter installeert Ford remschijven van 302 x 11 mm.

Recaro-sportstoelen

In het interieur past Ford Recaro-sportstoelen toe, een sportstuurwiel en een ST-instrumentarium geïnspireerd op de meters in de Ford GT. Verder bespeuren we een aluminium pookknop met ST-inscriptie, instaplijsten met ST-logo’s, aluminium sportpedalen, zeshoekige metallic-elementen, satijnzilveren sierdelen en metaalgrijze stiksels in de stoelen, deurpanelen en aan weerszijden van de middentunnel. Het uitlaatgeluid wordt in de rijmodi Sport en Track benadrukt via een ESE-systeem.

Kleuren

Ford levert de Focus ST in de Performance-kleuren Ford Performance Blue en Orange Fury. Ook normale kleuren zijn leverbaar, te weten Frozen White, Magnetic Grey, Race Red, Ruby Red en Shadow Black. De 18-inch lichtmetalen wielen zijn te krijgen in Dark Sparkle of Magnetite. Wielen in de maat 19-inch zijn ook leverbaar en hebben de kleur Magnetite. Ford bouwt de nieuwe Focus ST in het Duitse Saarlouis.