En daar hebben we de vierde generatie Ford Focus!
Nee, dit is niet een nieuwe compacte Genesis (geef toe, die grille lijkt er een beetje op), maar de vierde generatie Ford Focus. Hij komt gelijk als vijfdeurs hatchback, als Wagon en als vierdeurs sedan op de markt, al krijgen wij in Nederland die laatste niet.
De auto staat op het nieuwe C2-platform van Ford en heeft een grotere wielbasis (plus 53 mm) dan voorheen bij vrijwel gelijkblijvende buitenmaten. Ford meldt dat de toegenomen afstand tussen de assen vooral ten goede komt aan de achterpassagiers, die zo’n 50 mm meer beenruimte zouden hebben. Over de bagageruimte van de hatchback heeft het merk het niet, maar de Focus Wagon kan in ieder geval 1650 liter meenemen met de achterbank neergeklapt. Dat was 1516 liter.
Active-crossover
Wat uitvoeringen betreft, lezen we bekende namen. De Focus komt er als Trend, Titanium, Vignale en ST-Line. Die laatste is het meest sportief ogende model, tot er ongetwijfeld een echte ST komt. De Vignale is duidelijk te herkennen aan zijn chroomdetails en zijn andere grille. Daarbij is zijn interieur een stuk luxer aangekleed en afgewerkt met mooiere materialen. De Focus Active zagen we nog niet eerder. Dat model is een softroadervariant van de hatchback en Wagon, met een grotere grondspeling en meer zwart plastic aan de carrosserie.
Cilinderuitschakeling
Op motorgebied valt er heel wat te kiezen. Er is een 1.0 EcoBoost (100 of 125 pk) en een 1.5 EcoBoost (150 of 182 pk). Beide zijn driecilinders, maar kunnen voor een nog lager verbruik een cilinder uitschakelen. Diesels zijn er in de vorm van een 1.5 EcoBlue met 95 of 120 pk en een 2.0 EcoBlue met 150 pk. Alle motoren, behalve de 100 pk EcoBoost en de 95 pk EcoBlue, zijn leverbaar met een achttraps automaat. Standaard worden ze uitgerust met een handgeschakelde zesbak.
Lees ook:
Ook interessant
-
Bij dit type tankstation is benzine tot 10 procent goedkoper
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt