En daar hebben we de vierde generatie Ford Focus!
Nee, dit is niet een nieuwe compacte Genesis (geef toe, die grille lijkt er een beetje op), maar de vierde generatie Ford Focus. Hij komt gelijk als vijfdeurs hatchback, als Wagon en als vierdeurs sedan op de markt, al krijgen wij in Nederland die laatste niet.
De auto staat op het nieuwe C2-platform van Ford en heeft een grotere wielbasis (plus 53 mm) dan voorheen bij vrijwel gelijkblijvende buitenmaten. Ford meldt dat de toegenomen afstand tussen de assen vooral ten goede komt aan de achterpassagiers, die zo’n 50 mm meer beenruimte zouden hebben. Over de bagageruimte van de hatchback heeft het merk het niet, maar de Focus Wagon kan in ieder geval 1650 liter meenemen met de achterbank neergeklapt. Dat was 1516 liter.
Active-crossover
Wat uitvoeringen betreft, lezen we bekende namen. De Focus komt er als Trend, Titanium, Vignale en ST-Line. Die laatste is het meest sportief ogende model, tot er ongetwijfeld een echte ST komt. De Vignale is duidelijk te herkennen aan zijn chroomdetails en zijn andere grille. Daarbij is zijn interieur een stuk luxer aangekleed en afgewerkt met mooiere materialen. De Focus Active zagen we nog niet eerder. Dat model is een softroadervariant van de hatchback en Wagon, met een grotere grondspeling en meer zwart plastic aan de carrosserie.
Cilinderuitschakeling
Op motorgebied valt er heel wat te kiezen. Er is een 1.0 EcoBoost (100 of 125 pk) en een 1.5 EcoBoost (150 of 182 pk). Beide zijn driecilinders, maar kunnen voor een nog lager verbruik een cilinder uitschakelen. Diesels zijn er in de vorm van een 1.5 EcoBlue met 95 of 120 pk en een 2.0 EcoBlue met 150 pk. Alle motoren, behalve de 100 pk EcoBoost en de 95 pk EcoBlue, zijn leverbaar met een achttraps automaat. Standaard worden ze uitgerust met een handgeschakelde zesbak.
Lees ook:
Ook interessant
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste