Nee, dit is niet een nieuwe compacte Genesis (geef toe, die grille lijkt er een beetje op), maar de vierde generatie Ford Focus. Hij komt gelijk als vijfdeurs hatchback, als Wagon en als vierdeurs sedan op de markt, al krijgen wij in Nederland die laatste niet.

Ford FocusFord Focus


De auto staat op het nieuwe C2-platform van Ford en heeft een grotere wielbasis (plus 53 mm) dan voorheen bij vrijwel gelijkblijvende buitenmaten. Ford meldt dat de toegenomen afstand tussen de assen vooral ten goede komt aan de achterpassagiers, die zo'n 50 mm meer beenruimte zouden hebben. Over de bagageruimte van de hatchback heeft het merk het niet, maar de Focus Wagon kan in ieder geval 1650 liter meenemen met de achterbank neergeklapt. Dat was 1516 liter.

Active-crossover

Wat uitvoeringen betreft, lezen we bekende namen. De Focus komt er als Trend, Titanium, Vignale en ST-Line. Die laatste is het meest sportief ogende model, tot er ongetwijfeld een echte ST komt. De Vignale is duidelijk te herkennen aan zijn chroomdetails en zijn andere grille. Daarbij is zijn interieur een stuk luxer aangekleed en afgewerkt met mooiere materialen. De Focus Active zagen we nog niet eerder. Dat model is een softroadervariant van de hatchback en Wagon, met een grotere grondspeling en meer zwart plastic aan de carrosserie.

Cilinderuitschakeling

Op motorgebied valt er heel wat te kiezen. Er is een 1.0 EcoBoost (100 of 125 pk) en een 1.5 EcoBoost (150 of 182 pk). Beide zijn driecilinders, maar kunnen voor een nog lager verbruik een cilinder uitschakelen. Diesels zijn er in de vorm van een 1.5 EcoBlue met 95 of 120 pk en een 2.0 EcoBlue met 150 pk. Alle motoren, behalve de 100 pk EcoBoost en de 95 pk EcoBlue, zijn leverbaar met een achttraps automaat. Standaard worden ze uitgerust met een handgeschakelde zesbak.