Dennis Wilman
Dennis Wilman Nieuws 10 jan 2020
Leestijd: 2 minuten

Nieuwe Ford Bronco krijgt twin turbo V6 en verwijderbare hard-top

Ford trekt pas in de zomer van dit jaar het doek van de nieuwe Ford Bronco, maar details over de SUV beginnen al binnen te komen. Zo krijgt de geüpdatete klassieker een 2,7 liter twin turbo V6 en kunnen mensen het dak thuis laten.

 

De Ford Bronco is een iconische SUV die je direct herkent als je hem ziet. Helaas zien we er maar weinig van op Nederlandse wegen, maar daar zou zomaar later dit jaar verandering in kunnen komen. Ford komt dan namelijk met het vernieuwde model. Tot nu toe houden de Amerikanen de lippen nog redelijk stijf op elkaar over de SUV. We kregen wat teasers en een voorproefje van een mogelijk design met een Baja-racer. Car & Driver wist wat meer details over de auto op te duikelen.

Hoekige vormen

De publicatie laat als eerste weten dat het design van de straatlegale SUV ook daadwerkelijk op die van de Bronco R Prototype gaat lijken. De hoekige vormen komen zeker terug en worden afgemaakt met een set ronde LED-koplampen en een grote rond reservewiel aan de achterkant. Maar dat hoekige uiterlijk kan door de eigenaar ontmanteld worden. De Bronco krijgt namelijk een verwijderbare hard-top. Ook de deuren kan men thuis laten. Hiervoor kunnen optioneel balken naast de inzittenden geplaatst worden. Zo heeft men toch nog een beetje veiligheid. Ook wordt het interieur tegen de elementen beschermd door gebruik van speciale materialen. Wat deze precies zijn weten we helaas nog niet.

Ford Bronco

De Ford Bronco gaat er dus uitzien zoals je van een moderne Ford Bronco zou verwachten. Onder de kap hoeven we alleen geen gigantische V8 te verwachten. Groter dan een 2,7 liter twin turbo V6 gaat het niet worden. Dit is hetzelfde blok als nu in de Ford Ranger te vinden is, en zal in de Bronco goed zijn voor 330 pk en 542 Nm. Standaard zal de Bronco met de 2,3 liter viercilinder EcoBoost motor geleverd worden. In dat geval gaat er 274 pk en 420 Nm naar de wielen. Er gaan ook geruchten over een mogelijke hybride aandrijving.

Tien verzetten

Standaard worden deze motoren gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met tien verzetten. Zelf roeren in de versnellingen kan ook, want het lijkt erop dat Ford ook een handbak optioneel aan gaat bieden. Over de rest van de aandrijflijn is nog niet veel duidelijk. Er wordt niet gesproken over hoge of lage gearing en of alleen de achter- of ook de voorwielen aangedreven zullen worden.

Voor nu moeten we alle informatie, hoe logisch het ook klinkt, nog met een korreltje zout nemen. Ze blijven gebaseerd op geruchten en uitspraken van bronnen die niet geverifieerd zijn. Nog even volhouden tot later dit jaar wanneer de langverwachte Ford Bronco echt aan het publiek wordt getoond.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.