Nieuwe Ford Bronco krijgt twin turbo V6 en verwijderbare hard-top
Ford trekt pas in de zomer van dit jaar het doek van de nieuwe Ford Bronco, maar details over de SUV beginnen al binnen te komen. Zo krijgt de geüpdatete klassieker een 2,7 liter twin turbo V6 en kunnen mensen het dak thuis laten.
De Ford Bronco is een iconische SUV die je direct herkent als je hem ziet. Helaas zien we er maar weinig van op Nederlandse wegen, maar daar zou zomaar later dit jaar verandering in kunnen komen. Ford komt dan namelijk met het vernieuwde model. Tot nu toe houden de Amerikanen de lippen nog redelijk stijf op elkaar over de SUV. We kregen wat teasers en een voorproefje van een mogelijk design met een Baja-racer. Car & Driver wist wat meer details over de auto op te duikelen.
Hoekige vormen
De publicatie laat als eerste weten dat het design van de straatlegale SUV ook daadwerkelijk op die van de Bronco R Prototype gaat lijken. De hoekige vormen komen zeker terug en worden afgemaakt met een set ronde LED-koplampen en een grote rond reservewiel aan de achterkant. Maar dat hoekige uiterlijk kan door de eigenaar ontmanteld worden. De Bronco krijgt namelijk een verwijderbare hard-top. Ook de deuren kan men thuis laten. Hiervoor kunnen optioneel balken naast de inzittenden geplaatst worden. Zo heeft men toch nog een beetje veiligheid. Ook wordt het interieur tegen de elementen beschermd door gebruik van speciale materialen. Wat deze precies zijn weten we helaas nog niet.
De Ford Bronco gaat er dus uitzien zoals je van een moderne Ford Bronco zou verwachten. Onder de kap hoeven we alleen geen gigantische V8 te verwachten. Groter dan een 2,7 liter twin turbo V6 gaat het niet worden. Dit is hetzelfde blok als nu in de Ford Ranger te vinden is, en zal in de Bronco goed zijn voor 330 pk en 542 Nm. Standaard zal de Bronco met de 2,3 liter viercilinder EcoBoost motor geleverd worden. In dat geval gaat er 274 pk en 420 Nm naar de wielen. Er gaan ook geruchten over een mogelijke hybride aandrijving.
Tien verzetten
Standaard worden deze motoren gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met tien verzetten. Zelf roeren in de versnellingen kan ook, want het lijkt erop dat Ford ook een handbak optioneel aan gaat bieden. Over de rest van de aandrijflijn is nog niet veel duidelijk. Er wordt niet gesproken over hoge of lage gearing en of alleen de achter- of ook de voorwielen aangedreven zullen worden.
Voor nu moeten we alle informatie, hoe logisch het ook klinkt, nog met een korreltje zout nemen. Ze blijven gebaseerd op geruchten en uitspraken van bronnen die niet geverifieerd zijn. Nog even volhouden tot later dit jaar wanneer de langverwachte Ford Bronco echt aan het publiek wordt getoond.
Lees ook:
Ook interessant
-
Wanhoopsactie: Fisker Ocean nu voor extreem lage prijs aangeboden
-
Prijs Ford Explorer Nederland: goedkoper dan gedacht
-
Let op! Gemeentes geven jou onterecht een bekeuring
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Volkswagen Passat – of toch een ID.7 Tourer?
-
Dit is de nieuwe Porsche Elecster
-
De nieuwe Mercedes-AMG G 63 is nu een hybride
-
Volkswagen Golf of Mercedes? Dit zijn de populairste occasions van 65-plussers
-
Wegenbelasting 2025 en 2026: dit betaal je voor een plug-in hybride
-
Heeft mijn camper, motor of aanhanger een apk-plicht?
-
Duurtest: 6 maanden lang met een Renault Megane E-Tech
-
Gemiddelde Bentley-koper bestelt een BMW 1-Serie aan opties
-
Nederland zit bij top 10 goedkoopste landen om auto te bezitten