Dennis Wilman
Dennis Wilman Nieuws 14 nov 2019
Leestijd: 2 minuten

Nieuwe Ferrari Roma is een 620 pk sterke 2+ GT

We wisten al dat hij eraan zat te komen: de Portofino met een vast dak. De Italiaanse supercarbouwer zou hem vandaag eigenlijk pas tonen, maar gisteravond kwam het persbericht al: zie hier de Ferrari Roma. Geen hardcore sportauto, maar een Grand Tourer.

Ferrari Roma

We zeggen hier makkelijk dat Ferrari eindelijk over de brug is gekomen met de Portofino met dak, maar dat doet de Ferrari Roma te kort. Want hoewel de auto’s veel met elkaar gemeen hebben, zijn ze tegelijkertijd ook helemaal anders. Het eerste dat dit duidelijk maakt is het uiterlijk. De Roma is bijvoorbeeld bijna zeven centimeter langer dan de Portofino (4.656 mm tegenover 4.586 mm), hij is iets breder en heeft een ietwat lagere daklijn. Grootste andere overeenkomst is de motor. Deze ligt in de neus en betreft dezelfde 3,9 liter V8. Alleen produceert hij in dit geval geen 600 pk, maar 620 pk en 760 Nm. Voor de gelegenheid is de V8 gekoppeld aan de nieuwe 8-traps DCT-transmissie, die voor het eerst in de SF90 Stradale debuteerde.

Iets sneller

Dankzij de 20 paarden extra, de lagere daklijn en de nieuwe transmissie, is de Roma iets sneller dan de Portofino. Een sprint vanuit stilstand naar 100 km/h duurt 3,4 seconden en de topsnelheid ligt boven de 320 kilometer per uur. Of dit 321 km/h is laat Ferrari helaas niet weten. De Portofino heeft dezelfde topsnelheid, maar heeft 3,5 seconden nodig om de 100 km/h aan te tikken.

Ferrari Roma

Touchscreens

Waar je aan de buitenkant nog wel iets kan vinden dat je doet denken aan de Portofino, is dat in het interieur absoluut niet het geval. Sterker nog, het interieur is iets wat we nog nooit eerder van Ferrari hebben gezien. De bestuurder en zijn of haar bijrijder zitten beide in een soort U-vormig gedeelte omringd door technologie. Zelfs de bijrijder heeft een eigen touchscreen in het dashboard waarmee hij of zij de nodige dingen kan aansturen zoals de airco, de stoelverwarming of het infotainmentsysteem. Het stuur is overigens ook behangen met touchscreens en dat doet dan weer denken aan de SF90 Stradale. Op die auto toonde Ferrari dat namelijk voor het eerst.

Ferrari Roma Interieur

Zoals gezegd wordt de auto vandaag pas officieel geïntroduceerd, wat inhoudt dat we zaken als lanceerdata, prijzen en dergelijke op dit moment nog niet weten. Maar wees gerust, we vullen dit bericht aan zodra we meer weten. Hou ons dus in de gaten.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.