Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 29 mrt 2023
Leestijd: 2 minuten

Nieuwe EU-regels maken het leven bezitters van elektrische auto’s makkelijker

Het rijden van een elektrische auto heeft voordelen. Zo is het stil en vaak snel. Echter, het laden blijft een pijnpunt als je een lange autorit maakt. Het is immers trager dan tanken, waardoor je nog wel eens lang moet wachten of in de rij moet staan. Nieuwe EU-regel moet het leven voor EV-bezitters makkelijker maken.

De Europese Unie is voorstander van elektrische auto’s om op die manier makkelijker de CO2-doelen te halen. Daarom zijn er allerlei subsidies en regels. Nu komt daar nog wat bij.

EU komt met nieuwe regels voor betalen aan laadpaal

De nieuwe regels van de Europese Unie gaan in op laadpalen. Eigenaren van elektrische auto’s moeten beter inzichtelijk krijgen hoeveel ze moeten betalen aan een laadpaal. Ook moet het betalen makkelijker worden.

Hybride BMW 330E, elektrische auto, laadpaal EU
De BMW 330e bij een laadpaal. (Afbeelding: BMW)

Vooralsnog heb je een laadpas of app nodig om te laden bij een openbare laadpaal. In de nieuwe Europese wet staat dat het mogelijk moet worden om met je bankpas, creditcard of telefoon te betalen. Hierdoor wordt laden een stuk toegankelijker.

Meer laadpalen voor elektrische auto’s

Naast makkelijker laden, komen er ook meer laadpalen. Om de 60 kilometer, op de belangrijkste Europese wegen, vind je een plek waar auto’s kunnen worden opgeladen. Dit moet per 2026 geregeld zijn. Vanaf 2028 moet om de 120 kilometer een vrachtwagen zijn accu op kunnen laden. Het aanbod van waterstof moet in 2031 zo groot zijn dat je om de 200 kilometer kan tanken.

Waterstofstation, Waterstof, kabinet, oliegrootmacht, total, europa
(Afbeelding: Unsplash)

Alle maatregelen moeten ‘groene zaterdagen’, korte laadpaalfiles en laadpaalstress voorkomen – en emissieloos rijden stimuleren. In Nederland zit je als eigenaar van een elektrische auto al goed. Nederland heeft de meeste publieke laadpalen van heel Europa. In Duitsland hebben ze meer snelladers, al is dat land natuurlijk een stuk groter. Kortom, in Nederland hoeft niet veel meer te gebeuren naar aanleiding van de nieuwe Europese wet. In landen als Frankrijk (om maar een voorbeeld te noemen), waar veel belangrijke Europese wegen lopen, is nog flink wat werk aan de winkel!

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.