Laurens Stade
Laurens Stade Nieuws 15 jun 2021

Nieuwe designbaas moet Lancia door renaissance leiden

Lancia heeft er in Jean-Pierre Ploué een nieuwe designbaas bij. De ontwerp chef van meerdere merken binnen Stellantis moet Lancia nu door de renaissance van het merk leiden, dat tien jaar de tijd krijgt om zich te bewijzen.

Jean-Pierre Ploué is geen onbekende naam bij Stellantis, de fusie tussen Fiat Chrysler Automobiles (FCA) en Peugeot SA (PSA). Hij werkt al als designbaas bij Abarth, Alfa Romeo, Citroën, DS Automobiles, Fiat Europe, Opel, Peugeot en Vauxhall. Onder zijn leiding leefde Citroën weer op dankzij de C4 en DS3. Nu moet de Fransman hetzelfde zien te flikken bij Lancia.

Ploué zal hoogstpersoonlijk toezien op de designtafel in het Centro Stile in Turijn. “De renaissance van Lancia is een spannende uitdaging”, vertelt de Fransman. “Lancia is een iconisch merk, dat weer terug zal keren naar zijn centrale positie in Europa.” Wat voor creaties we mogen verwachten onder supervisie van Ploué is nog niet duidelijk.

lancia_ypsilon_67

Tienjarenplan voor Lancia

De aanstelling van Ploué als designbaas voor Lancia moet een goede boost zijn voor het Italiaanse merk, dat bij Stellantis onder het zogenaamde tienjarenplan valt. Zij zijn echter niet het enige merk die daaronder valt.

Ook Alfa Romeo en DS krijgen tien jaar om zich te bewijzen. Dat heeft Stellantis-topman Carlos Tavares onlangs nog laten weten. “Deze merken verdienen allemaal een kans om zich te bewijzen en om een productlijn op te bouwen. Per merk moeten de merkboodschap, de klanten, de doelen en de merkcommunicatie helder zijn. Elk merk krijgt de kans om iets vernieuwends te doen en klanten te trekken.”

Stellantis ziet klein beetje licht aan het einde van de tunnel

Het uitgangspunt voor de drie merken is een geëlektrificeerde aandrijflijn, maar bij bijvoorbeeld Alfa Romeo speelt ook een dynamisch rijkarakter een belangrijke rol. Tavares: “We doen alles om winstgevend te worden met de juiste technologie.” Volgens de topman is het huidige Alfa-programma niet afgestemd op de wensen van de hardcore liefhebbers van het merk. “We gaan dat veranderen”, belooft Tavares, maar hij waarschuwt dat dit tijd gaat kosten.