Laurens Stade
Laurens Stade Nieuws 22 jun 2021

Nieuwe designbaas Alfa Romeo moet aan de slag met stekkers

We wisten al dat Alejandro Mesonero-Romanos de nieuwe designbaas van Alfa Romeo zou worden, nu is dat officieel bekendgemaakt door Stellantis. De Spanjaard moet het befaamde Italiaanse merk door een tijdperk van ‘elektrificatie en modernisering’ loodsen en zal dus waarschijnlijk zijn creativiteit uiten op EV’s van Alfa.

Alejandro Mesonero-Romanos is een grote naam binnen de autoindustrie. De Spanjaard was eerder al verantwoordelijk als ontwerper voor Seat. Van zijn hand kwamen de Seat Ateca, Arona, de vierde generatie van de Leon en vijfde generatie van de populaire Ibiza. Ook bij zustermerk Cupra liet hij zijn creativiteit de vrije gang gaan voor de Born, Formentor en Tavascan. Voordat hij bij Seat begon had hij al aan de Renault Laguna Coupé gewerkt. Vorig jaar keerde hij weer even terug bij de Renault Group, maar dat was slechts van korte duur. Zes maanden stond Mesonero-Romanos aan het hoofd van Renault-merken Dacia en Lada.

Op 1 juli maakt hij definitief de overstap naar Alfa Romeo. Hij moet dat merk zien te vernieuwen in een tijdperk van ‘elektrificatie en modernisering’ van de inmiddels 110-jaar oude autofabrikant. Dat klinkt dus niet gek veel anders dan de taak die Ploué te wachten staat bij Lancia. Die Fransman werkte al als designbaas bij Abarth, Alfa Romeo, Citroën, DS Automobiles, Fiat Europe, Opel, Peugeot en Vauxhall. Onder zijn leiding leefde Citroën weer op dankzij de C4 en DS3. Hij is nu verantwoordelijk voor het nieuwe imago van Lancia, dat de afgelopen jaren flink aan populariteit moest inleveren. Mesonero-Romanos moet verantwoording afleggen aan diezelfde Ploué, de algemeen designbaas van Stellantis.

Alfa Romeo 4C

Tienjarenplan moet Alfa Romeo redden

Alfa Romeo valt net als Lancia en DS binnen het ‘tienjarenplan’ van Stellantis, de fusie tussen Fiat Chrysler Automobiles (FCA) en Peugeot SA (PSA). Dat heeft Stellantis-topman Carlos Tavares onlangs nog laten weten. “Deze merken verdienen allemaal een kans om zich te bewijzen en om een productlijn op te bouwen. Per merk moeten de merkboodschap, de klanten, de doelen en de merkcommunicatie helder zijn. Elk merk krijgt de kans om iets vernieuwends te doen en klanten te trekken.”

Het uitgangspunt voor de drie merken is een geëlektrificeerde aandrijflijn, maar bij bijvoorbeeld Alfa Romeo speelt ook een dynamisch rijkarakter een belangrijke rol. Tavares: “We doen alles om winstgevend te worden met de juiste technologie.” Volgens de topman is het huidige Alfa-programma niet afgestemd op de wensen van de hardcore liefhebbers van het merk. “We gaan dat veranderen”, belooft Tavares, maar hij waarschuwt dat dit tijd gaat kosten.

Elektrificatie van de GTV?

Het is nog niet bekend aan wat voor soort auto’s Alejandro Mesonero-Romanos zal werken. Wel is het dus vandaag duidelijk geworden dat elektrische auto’s hierin waarschijnlijk een grote rol zullen spelen.

Mogelijk gaat de ontwerper aan de slag met een nieuwe GTV. Tenminste, als we de geruchten mogen geloven. Volgens het Britse Autocar heeft Alfa Romeo namelijk concrete plannen om de legendarische GTV-naam nieuw leven in te blazen. Dat is overigens nog door niemand in het Italiaanse kamp bevestigd, maar de kersverse ceo Jean-Phillipe Imparato heeft al laten weten “geïnteresseerd te zijn in een GTV.”

Wat de plannen precies zijn, is voor nu onduidelijk, al zegt Autocar dat het denkt te gaan om een twee- of vierdeurs coupé. Een elektrische aandrijflijn lijkt zeer aannemelijk, maar ook de aanwezigheid van een verbrandingsmotor is zeker niet uitgesloten. Is dat het geval, dan wordt de nieuwe Alfa Romeo GTV een directe concurrent van bijvoorbeeld de BMW 4-Serie Gran Coupé, die in de vorm van de i4 ook een elektrische broer heeft.