Europese emissiedoelen stellen enorme eisen aan wagenpark in 2030

Deze week legde eurocommissaris Frans Timmermans nieuwe Green Deal-maatregelen op tafel. Volgens die nieuwe emissie-eisen en CO2-doelstellingen moet er in 2030 al héél veel veranderd zijn.

Het was deze week – naast alle andere verschrikkelijke gebeurtenissen – volop in het nieuws: de nieuwe Green Deal-maatregelen en de stijgende kosten voor de automobilist. De ACEA merkte bijvoorbeeld al op dat door die nieuwe maatregelen de benzineprijs in Nederland in 2026 anderhalf keer zo duur is als nu.

Nieuwe CO2-doelen

Volgens de nieuwe maatregelen moet ook de CO2-uitstoot binnen een aantal jaren drastisch naar beneden. De Europese Commissie roept namelijk op dat de CO2-uitstoot in 2030 met 55 procent verlaagd moet zijn ten opzichte van 2021. Volgens het oorspronkelijke plan zou de CO2-uitstoot in 2030 met 37,5 procent verlaagd moeten zijn.

Porsche: CO2-impact 911 komt op niveau van een elektrische auto

De nieuwe eisen zorgen voor een enorme uitdaging voor autofabrikanten. Zoals waarschijnlijk bekend, moet het gemiddelde vlootverbruik van een autobouwer nu al ónder de 95 gram CO2 per kilometer blijven. Volgens de nieuwe regels zou die grens in 2030 dan op ongeveer 42 gram CO2 per kilometer liggen.

Ford Mustang vs. Skoda Enyaq
Skoda Enyaq iV vs. Ford Mustang Mach E. Foto Martijn Bravenboer

Marktaandeel elektrische auto’s

Volgens analisten betekent dat dan ook dat in 2030 55 procent van alle verkochte auto’s van een fabrikant in Europa een volledig elektrische moet zijn. Ter vergelijking: nu bedraagt het marktaandeel van elektrische voertuigen in West-Europa ongeveer 9 procent. Binnen tien jaar moet er dus een stijging van meer dan 500 procent plaatsvinden. Plug-in hybrides zorgen momenteel voor een marktaandeel van zo’n 9 procent in West-Europa, maar dat percentage hoeft volgens experts niet zoveel te stijgen.

‘Elektrische auto is vanaf 2028 populairder dan ICE’

Gezien alle elektrificatiestrategieën van fabrikanten hoeft dat overigens geen probleem te zijn. Een groot aantal merken heeft de laatste tijd al aangegeven tussen 2025 en 2030 enkel nog elektrische voertuigen aan te bieden, waardoor ze op papier in ieder geval voldoen aan de nieuwe doelstellingen. Volvo, Mini, Jaguar en Bentley: zomaar een paar fabrikanten die binnen 9 jaar definitief afscheid nemen van de verbrandingsmotor.

Aiways U5 vs. Volskwagen ID.4. Foto: Martijn Bravenboer

Probleem voor consument

Het grote probleem zit ‘m vooral bij de consumenten. De elektrische auto is vandaag de dag immers nog heel erg duur en voor de gewone burger vrijwel onbetaalbaar. Uiteraard zullen de prijzen van elektrische auto’s de komende jaren flink dalen, maar de vraag blijft of de EV tegen die tijd écht betaalbaar is voor een groot publiek.

Is er in Nederland echt een ‘schreeuwend tekort’ aan laadpalen?

En er is nóg een groot probleem, want wat gaat er gebeuren met het laadnetwerk? Recent onderzoek van de ACEA liet zien dat 70 procent van alle Europese laadpalen in slechts drie landen staat: Nederland, Frankrijk en Duitsland. Die eisen samen slechts 23 procent van het Europese oppervlak op. De overige laadpalen, slechts 30 procent, staan op het resterende Europese grondgebied (77 procent). Moet 55 procent van de verkochte auto’s in Europa in 2030 een elektrische zijn, dan moét het netwerk van laadpalen in heel Europa flink en heel snel groeien. “Iedereen die een elektrische of brandstofcelauto wil kopen, is daarvan afhankelijk – of dat nu thuis, op het werk of onderweg is”, stelde ACEA-directeur Eric-Mark Huitema eerder deze maand. “Het is tijd voor overheden om vaart te zetten in de race naar groenere mobiliteit.”

Leaseplan hekelt tekort aan laadpalen voor groei elektrisch rijden

Reageer op artikel:
Europese emissiedoelen stellen enorme eisen aan wagenpark in 2030
Sluiten