Nieuwe Citroën C4 is vlot gestileerde Coupé-crossover
Met de introductie van de gefacelifte C4 Cactus brak Citroën het leuke en eigenwijze karakter van de compacte middenklasser grotendeels af. Wie denkt dat de opvolger van de C4 Cactus nog een stap terugzet, heeft het mis. Zie hier de nieuwe generatie C4.
Pas op 30 juni onthult Citroën de nieuwe C4, maar de Franse autobouwer geeft alvast de eerste foto’s vrij. Geen slecht besluit, want het toont aan dat de designafdeling van Citroën puik werk heeft geleverd. Waar voorganger C4 Cactus opviel door zijn opvallend gestileerde zwart-wit ontwerp dat later door de autobouwer werd ontleukt, daar kiest het Citroën-designteam nu weer voor een opvallende verschijning.
In de geest van de GS en CX
De C4 – zonder verdere toevoeging in de naam – is een vlot gestileerde en moderne crossover Coupé geworden. De lijnvoering doet wellicht denken aan die van de eveneens fonkelnieuwe Audi E-tron Sportback, maar de Citrofiel legt eerder de link met de aerodynamische vorm van de GSA en CX uit de jaren zeventig en tachtig. Met het oog op de beschikbare elektrische aandrijflijn is de gekozen vorm ideaal om tot wat extra kilometers aan actieradius te komen. De elektrische aandrijving is een van de opties voor de C4. Citroën levert die als e-C4. De C4 genaamde versies hebben of een benzine- of dieselmotor aan boord.
B-platform voor C-segmenter
Om die keuze in aandrijflijnen mogelijk te maken kiest Citroën voor een aangepaste bodemsectie van het CMP-platform, wat ook de basis vormt voor onder andere de Peugeot 208, Opel Corsa en DS 3 Crossback. Deze architectuur voor de B-segmentauto’s stelt Citroën in staat om net voor de achteras de batterij te plaatsen. Overigens positioneert Citroën de C4 als een C-segmentmodel waarmee het gaat concurreren met de Nissan Leaf en Volkswagen ID.3.
Citroën C4 tweede helft 2020 leverbaar
Citroën lanceert de nieuwe C4 in de tweede helft van 2020 op de Nederlandse markt. Het leveringsprogramma wordt volgende week bekend gemaakt. Vast staat dat de autobouwer de middenklasser aanbiedt met het Citroën Advanced Comfort-programma, bestaande uit specifieke stoelen en het Progressive Hydraulic Cushions-onderstel. De fabrikant belooft met iets te komen, dat een primeur is. Het heeft betrekking op het comfort voor de voorste passagier.
Lees ook:
Ook interessant
-
Importheffingen Chinese EV’s: ‘Als de dood voor vergelding’
-
Vlogger na McLaren-crash tegen gewonde vriend: ‘film mij’
-
Duurtest Mazda MX-30 R-EV: conclusie na ruim 10.000 kilometer
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur
-
De nieuwe Porsche Cayenne-MPV van Mark Zuckerberg is bizar
-
Prijs Hyundai Inster – Zo verhoudt-ie zich tot de Citroën ë-C3
-
Importheffingen voor Chinese EV’s definitief! Duitsland vreest conflict
-
McLaren W1 is krankzinnige supercar met een opmerkelijke spoiler
-
Heiligschennis of niet? Deze RX-7 heeft wel héél bijzondere motor
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Stellantis ontkent fusieplannen en samenwerking met Renault
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420